Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Svenska – Fortsatt arbete med projektet

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Fortsatt arbete med projektet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska ge eleverna förmåga att självständigt samla in, strukturera och bearbeta information samt att producera egna texter. Eleverna ska också lära sig att värdera och kritiskt granska källor och information.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet samla in och bearbeta information samt dokumentera och presentera sina kunskaper i skriftlig form.

Lärarledda instruktioner

Inledning och reflektion (10 min)

• Samla eleverna och diskutera vad de har lärt sig kring informationssökning och vilka källor de har använt.
• Be några elever dela med sig av sina upplevelser och om vilka hinder de har stött på under projektet.
• Stimulera diskussionen genom att ställa frågor som: “Vad var lättast respektive svårast med att söka information?”

Strukturera och skriva faktatext (20 min)

• Gå igenom hur man strukturerar en faktatext med fokus på introduktion, huvuddel och avslutning.
• Demonstrera hur man kan använda sina anteckningar och källor för att bygga upp texten.
• Betona vikten av att använda egna ord och att referera korrekt till källor.

Arbeta med projektet (15 min)

• Ge eleverna tid att arbeta på sina faktatexter. De ska fortsätta med att samla information och skriva ner sina tankar och fakta.
• Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och stöd där det behövs.
• Uppmuntra dem att ställa frågor om innehåll, struktur eller språkbruk.

Gruppdiskussioner och respons (5 min)

• Be eleverna att diskutera i par eller små grupper om vad de har skrivit och eventuell feedback de kan ge varandra.
• Låt dem ställa frågor till varandra kring det de skrivit för att öka förståelsen och skapa en dialog kring ämnet.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en skiss eller disposition för sin faktatext där de planerar vilka huvudpunkter de kommer att ta upp och i vilken ordning. Det kommer att hjälpa dem att organisera sina tankar innan de skriver klart texten. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vilken del av texten tycker du är lättast att skriva?
◦ Jag tycker att det är lättast att skriva [elevens reflektion].
• Vilken del är svårast och varför?
◦ Jag tycker att det är svårast att skriva [elevens reflektion].
• Hur kände du dig angående källorna du har samlat?
◦ Jag kände mig [elevens känsla].
• Vad har du lärt dig kring att skriva faktatexter?
◦ Jag har lärt mig [elevens lärdom].
• Vilka steg planerar du att ta härnäst med ditt projekt?
◦ Jag planerar att [elevens planer].

Hemläxa

Fortsätt att skriva din faktatext. Se till att inkludera minst tre källor och referera till dessa. Skriv också en kort sammanfattning av vad du har lärt dig om ditt ämne hittills (minst 150 ord).

Fördjupningsuppgift

Eleven ska komplettera sin faktatext med en visuell del, såsom ett diagram, illustration eller presentation av fakta som är relevant för ämnet. Detta syftar till att hjälpa eleverna att lära sig att kombinera text och bild för att ge en mer komplett presentation av sin forskning.

Förslag för nästa lektion

Färdigställande av faktatexter. Den nästa lektionen kommer att fokusera på att färdigställa sina faktatexter. Eleverna ska ha möjlighet att bearbeta sina verk, finslipa sina texter och förbereda sig för den avslutande presentationen. Det ger dem tid att se över sina arbeten innan de presenterar för klassen.

Förberedelser

• Ordna material för eventuella visuella hjälpmedel som kan hjälpa eleverna i sina faktatexter.
• Förbered resurser som kan ge stöd under skrivandet och dokumentationen.
• Se över elevindelningen så att det blir en smidig övergång för feedback och respons under nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp