Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Berättande genom olika medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska inkludera hur berättelse kan uttryckas genom olika medier och former, inklusive bilder, ljud, film och teater. Eleverna ska få möjlighet att skapa och presentera berättelser i flera olika uttrycksformer samt utveckla sina färdigheter att analysera och reflektera över olika mediers sätt att kommunicera budskap.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna anpassa och återge en berättelse med hjälp av olika medier. Eleven ska även kunna reflektera över hur de olika medierna påverkar berättelsens mening och mottagande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande i olika medier (10 min)
• Förklara vad som menas med olika medier för berättande, inklusive bild, ljud, och film.
• Visa exempel på berättelser som har använts i olika medier.
• Diskutera hur olika medier påverkar hur en berättelse uppfattas.
Genomgång av verktyg och tekniker (15 min)
• Gå igenom verktyg som elever kan använda för att skapa och presentera sina berättelser.
• Diskutera tekniker för att kombinera text, bild och ljud på ett kreativt sätt.
• Låt eleverna ställa frågor och diskutera möjliga idéer för sina egna projekt.
Grupparbete: Planering av multimedia-berättelse (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem tid att börja planera sina egna berättelser i ett valt medium.
• Uppmuntra dem att tänka på hur de kan integrera olika element, som bilder och ljud, i sin berättelse.
• Ge stöd och vägledning under planeringsprocessen.
Presentationstekniker för olika medier (10 min)
• Lyfta fram tekniker för att presentera och framhäva berättelsen i olika medier.
• Diskutera vikten av att tänka på publiken och hur man anpassar sin presentation.
• Be eleverna att ge exempel på hur de kan fånga sin publiks intresse.
Avslutande reflektion (10 min)
• Sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterats under lektionen.
• Låt eleverna dela med sig av sina idéer och tankar kring sin kommande presentation.
• Avsluta med att motivera eleverna att vara kreativa med sina val av medium.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en multimedia-berättelse med hjälp av bilder, ljud och eventuellt film, baserat på de sagor de har skrivit tidigare. De ska förbereda en kort presentation av sina projekt. Aktiviteten främjar den kreativa processen och samarbetsförmågan medan den knyter an till lektionsinnehållet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vilka olika medier kan du använda för att berätta en historia?
◦ Bilder, ljud, film, text, teater.
• Hur påverkar mediet sättet vi berättar en historia?
◦ Olika medier ger olika känsla och dynamik till berättelsen.
• Nämn en teknik för att förbättra presentation i ett medium.
◦ Användning av visuella element för att förstärka budskapet.
• Vad tycker du är den största utmaningen med att berätta i flera medier?
◦ Att säkerställa att alla element harmoniserar med berättelsen.
• Hur kan du engagera publiken i din berättelse?
◦ Genom att använda varierande uttryck och interaktiva element.
Hemläxa
Arbeta klart med er multimedia-berättelse och förbered en presentation som ni ska framföra nästa lektion. Den ska innehålla exempel på hur ni använder olika medier.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skriva en reflektion på 500 ord om hur deras val av olika medier påverkade berättelsen. De ska diskutera både positiva och negativa aspekter av de val de gjorde i sin presentation. Detta ger eleverna möjlighet att analysera och kritiskt tänka kring deras kreativa arbete.
Förslag för nästa lektion
Presentation av multimedia-berättelser. Den nästa lektionen kan fokusera på att eleverna framträder och presenterar sina multimedia-berättelser för klassen. Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att använda sina kommunikationsfärdigheter och få respons på sitt kreativa arbete. Lektionen bör täcka hur man ger och tar emot feedback och hur man kan lära sig av varandras projekt. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att eleven ska kunna framföra sin berättelse och reflektera över sin och andras framträdanden.
Förberedelser
• Förbereda utrustning för att visa multimedia-berättelser (projektor, högtalare).
• Samla exempel på bra presentationer för att ge inspiration.
• Skapa en feedbackmall för att eleverna ska kunna ge konstruktiv kritik.