En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Presentation av egna berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av egna berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att presentera och ge feedback på egna berättelser. Genom att dela sina texter med varandra får eleverna möjlighet att reflektera över berättelsens innehåll och struktur, samt träna på att ge och ta emot konstruktiv kritik.

Kunskapskrav

Eleven kan muntligt sammanfatta och diskutera litterära verk och egna texter. Eleven visar förmåga att ge och ta emot respons på ett respektfullt sätt, vilket är centralt för den kreativa och analytiska processen i skrivande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationerna (10 min)

• Förklara syftet med lektionen och vikten av att dela och få feedback på sina berättelser.
• Diskutera hur man ger konstruktiv kritik och vikten av att vara respektfull och uppmuntrande.
• Ge exempel på hur man kan ställa frågor eller göra observationer utan att vara negativ, t.ex. “Vad gillade du med berättelsen?” och “Finns det något som skulle kunna utvecklas?”

Elevpresentationer av berättelser (30 min)

• Dela upp klassen i mindre grupper om 4-5 elever där varje elev får 3-5 minuter att läsa sin berättelse.
• Efter varje presentation, ge plats för en kort feedbacksession där gruppmedlemmarna ger varandra respons utifrån riktlinjerna som diskuterades.
• Uppmana eleverna att anteckna feedback så att de kan använda det för framtida skrivande.

Sammanställning och gemensam diskussion (10 min)

• Samla klassen igen och diskutera erfarenheterna av att presentera och få feedback.
• Fråga eleverna vad de lärde sig av deras klasskamraters berättelser och vad de tyckte var särskilt framstående i andras skrivande.
• Sammanfatta de teman och tekniker som många elever tagit upp under sina berättelser.

Aktivitet

Eleverna ska skriva ner tre lärdomar de fått från att höra sina kamraters berättelser och feedback på sin egen berättelse. De ska även notera en sak de skulle vilja förbättra eller utveckla inför sitt nästa skrivande. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

1. Vad var det mest inspirerande i någon av dina klasskamraters berättelser?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

2. Vilken feedback fick du som du tyckte var mest användbar?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

3. Något du skulle vilja ändra i din berättelse baserat på feedback?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

4. Hur kändes det att läsa din berättelse högt inför andra?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

5. Vad har du lärt dig om skrivande genom denna övning?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

Hemläxa

Fortsätt att arbeta med din berättelse baserat på den feedback du fått och skriv en revidering av den (300-400 ord). Tänk på att integrera de förbättringar som du identifierat efter presentationen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja att skriva en alternativ version av sin berättelse (800-1000 ord) där de ändrar på en central aspekt, t.ex. perspektiv, miljö eller karaktärens motivation. De ska skriva en analys (200-300 ord) där de reflekterar över hur dessa förändringar påverkar berättelsen och dess budskap.

Förslag för nästa lektion

Avslutning av temat och sammanfattning. I nästa lektion kommer vi att sammanfatta temat kring kreativt skrivande och litterär analys. Vi får diskutera vad de har lärt sig under hela enheten, vad de gillade mest och hur de kan tillämpa dessa färdigheter i framtida skrivande. Lektionen kan även inkludera en kort skrivövning där eleverna formulerar sina lärdomar.

Förberedelser

• Förbereda en sammanställning av utvärderingsfrågor som kan hjälpa till med den gemensamma diskussionen.
• Sätta upp utrymmet för att underlätta presentationer, exempelvis genom att ordna stolar i en cirkel eller halvcirkel.
• Skapa en checklista för feedback som eleverna kan använda när de ger respons på varandras presentationer.


×