En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Kreativ skrivning: Identitet i framtiden

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Kreativ skrivning: Identitet i framtiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta med kreativt skrivande kopplat till ämnet identitet. Eleverna ska få utveckla sin förmåga att uttrycka tankar, känslor och framtidsperspektiv i skrift. Fokus ligger på att formulera en sammanhängande text och använda ett variationsrikt språk.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika typer av texter med viss anpassning till syfte och mottagare. Detta inkluderar att bygga upp en röd tråd och använda ett varierat språk och stilregler. Eleven redogör även för sina egna tankar och perspektiv på det valda ämnet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativ skrivning (10 min).

• Presentera syftet med lektionen: att skriva en framtidsberättelse som utforskar hur identiteten kan tänkas förändras och utvecklas.
• Diskutera vad som kan påverka identiteten i framtiden, såsom samhällsförändringar, teknologi och personlig utveckling.
• Ge exempel på frågeställningar som kan inspirera eleverna, t.ex. “Hur ser jag på min identitet om tio år?” eller “Vilka faktorer kommer att forma min framtida identitet?”.

Övning i brainstorming och idéutveckling (15 min).

• Låt eleverna arbeta individuellt eller i par för att brainstorma idéer till sina berättelser.
• Ge dem tid att skriva ner berättelsefragment, tankar eller bilder som de kan använda som inspiration.
• Under vägledning, uppmuntra eleverna att tänka på specifika detaljer och känslor som kan hjälpa dem att måla en tydlig bild av framtiden.

Skrivtid för berättelser (20 min).

• Ge eleverna tid att påbörja sina framtidstexter.
• Stöd dem under skrivprocessen och erbjud hjälp med språk och struktur om det behövs.
• Uppmuntra dem att använda konkret språk och detaljer för att göra berättelserna levande.

Reflektion och avslutning (5 min).

• Be eleverna att avsluta skrivandet för idag och reflektera över vad de har skrivit.
• Planera för nästa lektion och uppmana dem att tänka på hur deras berättelse kan utvecklas vidare.

Aktivitet

Eleverna ska använda sina idéer och tankar från brainstorming för att skriva den inledande delen av sin framtidsberättelse. Fokus ligger på att etablera karaktärernas identitet och sätta en grund för handlingen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vad har du kommit fram till under dagens skrivprocess? Svar: Jag har en klar idé om hur min framtida identitet kommer att påverkas av mina val inom utbildning och karriär.
• Vilken del av arbetet tyckte du var mest inspirerande? Svar: Brainstormingen hjälpte mig att få klara bilder av min framtid.
• Vad vill du förbättra i din berättelse till nästa gång? Svar: Jag vill arbeta mer på att ge mina karaktärer djup och personlighet.
• Hur känner du inför att skriva om framtiden? Svar: Jag tycker det är spännande men också läskigt att tänka på vad som kan hända.
• Vilka teman vill du utforska i din berättelse? Svar: Jag vill undersöka hur teknologi kan förändra min identitet.

Hemläxa

Fortsätt att arbeta på er framtidsberättelse och skriv en sammanhängande text som är 500-700 ord lång. Fokusera på att utveckla personligheten hos huvudkaraktären och de influenser som formar deras identitet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en multimediapresentation (t.ex. video eller bildspel) som kombinerar deras berättelse med visuella element som symboliserar deras framtida identitet. Detta kan inkludera bilder av viktiga platser, personer eller saker som ska påverka deras liv och val.

Förslag för nästa lektion

Fortsättning och slutförande av framtidsberättelser. I nästa lektion får eleverna tid att arbeta vidare med sina framtidsberättelser och fokusera på att slutföra sina texter. Vi kommer också att diskutera hur man kan ge liv åt sin berättelse genom att använda beskrivningar och dialog. Denna lektion är relevant för att ge eleverna en chans att avsluta en viktig skrivuppgift och utveckla sin förmåga att uttrycka sig kreativt.

Förberedelser

• Samla exempel och resurser för att illustrera hur man skriver bra beskrivningar och dialog.
• Tänk på att ha exempel på hur man kan redovisa sin berättelse för klassen.
• Förbered skrivmaterial och resurser som kan hjälpa eleverna i deras fortsatta skrivande.


×