Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Diskussion om personlig och kollektiv identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Diskussion om personlig och kollektiv identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över skillnaderna och likheterna mellan personlig och kollektiv identitet. Eleverna ska få förståelse för hur identitet formas i olika kontexter, både individuella och samhälleliga, och hur dessa identiteter kan påverka våra liv och interaktioner.

Kunskapskrav

Eleven deltar aktivt i diskussioner och samtal där denne ger uttryck för sina åsikter och reflektioner kring personlig och kollektiv identitet. Eleven kan också resonera kring litterära och sakprosa-texters innehåll och förmedla sina tankar på ett begripligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat identitet

– Välkomna eleverna och presentera lektionens syfte: att diskutera och förstå skillnaderna och likheterna mellan personlig och kollektiv identitet.
– Klargör diskussionsregler: respekt, lyssnande och öppna sinnen.

Gruppläsning och analys av texter

– Dela ut korta texter eller citat som belyser individens och gruppens identiteter (exempelvis från HBTQ+-rörelsen eller kulturella grupper).
– Låt eleverna läsa och diskutera i små grupper hur dessa texter förmedlar olika aspekter av identitet.

Helklassdiskussion

– Samla klassen för en stor diskussion där grupper får dela med sig av sina intryck och insikter.
– Utmana eleverna med öppna frågor som stimulerar till djupare reflektion och diskussion, som “Hur formar samhällets normer vår individuella identitet?”

Reflektion och avslutning

– Låt eleverna avsluta lektionen med att skriva ner en insikt de fått gällande personlig och kollektiv identitet.
– Sammanfatta lektionen och betona betydelsen av att förstå identitet som en dynamisk och mångfacetterad fråga.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om hur deras egna erfarenheter kopplar till teman av personlig och kollektiv identitet. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad var en ny insikt du fick under diskussionen? Svar: Jag lärde mig hur mycket vår omgivning påverkar vår identitet.
– Nämn en aspekt av kollektiv identitet som intresserade dig. Svar: Grupptrycket och dess påverkan på individer.
– Hur kan vi bättre förstå varandras identiteter? Svar: Genom att lyssna och vara öppna för olikheter.
– Hur kände du kring diskussionens tema? Svar: Det var fascinerande att se hur många perspektiv som finns.
– Vilken del av lektionen tyckte du var mest givande? Svar: Diskussionsdelen, där vi delade våra tankar.

Hemläxa

Skriv en kort essä (400-600 ord) om hur personlig och kollektiv identitet har påverkat någon känd person eller en karaktär från en bok eller film. Var tydlig med att ge exempel.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en visuell presentation (t.ex. affisch eller digital presentation) om en kulturell grupp och dess identitet, med fokus på hur deras gemensamma erfarenheter formar deras identitet som helhet.

Förslag för nästa lektion

**Kreativ uppgift: Identifiera och reflektera**
I nästa lektion kommer eleverna att arbeta med en kreativ uppgift som involverar att identifiera och reflektera kring sin egen identitet i relation till samhället. Genom att använda olika medier kommer de att utforska och uttrycka sina egna perspektiv och erfarenheter av identitet.

Förberedelser

– Förbered diskussionsfrågor som uppmuntrar kritiskt tänkande.
– Se till att det finns resurser tillgängliga för att stödja de kommande aktiviteterna.
– Tänk på hur eleverna kan koppla sina erfarenheter till praktiska exempel.


Modern Tillbaka-knapp