Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Djupgående och personliga reflektioner om sociala frågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och reflektera över olika sociala frågor utifrån personliga, kulturella och samhälleliga perspektiv. Eleverna ska kunna diskutera, argumentera och uttrycka sina tankar och känslor på engelska i relation till aktuella teman och ämnen.
Kunskapskrav
Eleven diskuterar insiktsfullt och nyanserat teman och sociala frågor samt kan relatera sina egna erfarenheter till diskussionerna. De kan formulera sig på ett klart och strukturerat sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till personliga reflektioner (10 min)
• Förklara vad som menas med en personlig reflektion och dess betydelse i sammanhanget av sociala frågor.
• Diskutera vikten av att koppla egna erfarenheter till de ämnen som har berörts i tidigare lektioner.
Delning av personliga erfarenheter (15 min)
• Låt eleverna sitta i par och dela med sig av en personlig upplevelse relaterad till en social fråga.
• Be dem att formulera sig på engelska och vara noga med att beskriva sina känslor och tankar kring situationen.
Gruppdiskussion (15 min)
• Samla alla elever för en gemensam diskussion. Ställ öppna frågor där de kan dela med sig av intressanta insikter och mönster de observerat i sina egna erfarenheter.
• Uppmuntra till att jämföra upplevelser och diskutera skillnader och likheter.
Reflektionsuppgift (10 min)
• Ge instruktioner för en kort reflektionsuppgift som eleverna ska skriva ner under lektionen.
• Be dem att koppla sina personliga erfarenheter till de sociala frågor som diskuterats, med fokus på hur dessa frågor påverkar dem och deras omgivning.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en personlig reflektionsuppgift (300-400 ord) där de beskriver en social fråga som berört dem personligen och analyserar detta ur ett kulturellt och socialt perspektiv. De ska även koppla sina insikter till materialet som har studerats under kursen.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
• Vilken social fråga reflekterade du över idag?
Svar: [Nämn social fråga].
• Hur har denna fråga påverkat dig personligen?
Svar: [Beskriv personlig påverkan].
• Nämn en insikt du fick under dagens diskussion.
Svar: [Ge en insikt].
• Vilken känsla har denna fråga väckt inom dig?
Svar: [Beskriv känsla].
• Hur kan din personliga erfarenhet kopplas till det kulturella perspektivet vi har diskuterat?
Svar: [Ge exempel på koppling].
Hemläxa
Skriv en uppsats (ca 600 ord) där du väljer en social fråga och analyserar den ur både ett personligt perspektiv och ett kulturellt perspektiv. Diskutera hur dessa två perspektiv kan komplettera varandra.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna välja en social fråga och genomföra en enskild forskningsstudie, där de i detalj utforskar hur frågan påverkar olika kulturer. De ska analysera både kvalitative och kvantitativa data samt presentera sina resultat i rapportformat.
Förslag för nästa lektion
Tema: Aktivism och förändring i samhället.
Nästa lektion bör inriktas på hur individer och grupper kan engagera sig i sociala frågor genom aktivism. Eleverna ska undersöka och diskutera olika sätt för medborgare att påverka sin omgivning och de bevisade framgångarna av sådana insatser.
Förberedelser
• Samla exempel på kända aktivister och deras arbeten, både historiska och moderna.
• Förbered material som ger en översikt över olika sätt att engagera sig i sociala frågor.
• Utveckla frågor för väglett diskussion angående aktivismens effektivitet och påverkan.