Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Engelska 6 – Makt och ansvar inom medierna

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Makt och ansvar inom medierna

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska omfatta mediernas roll och ansvar i samhället, hur medier påverkar vår uppfattning om sociala frågor och de etiska dilemman som kan uppstå i mediarapportering. Eleverna ska också undersöka hur olika medier kan forma och påverka opinionsbildning, samt diskutera vikten av källkritik och att representera olika perspektiv på rätt sätt.

Centralt innehåll

Eleven diskuterar insiktsfullt mediers makt och ansvar när det gäller rapportering av sociala frågor. De kan analysera etiska dilemman i medieinnehåll och diskutera hur detta relaterar till större samhälleliga och kulturella kontexter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mediernas makt och ansvar (10 min)

– Presentera mediernas roll i samhället och diskutera hur de formar vår förståelse av sociala frågor.

– Förklara begreppet källkritik och vikten av att granska information man möter i medier.

Analys av etiska dilemman (15 min)

– Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett exempel på en mediarapport där ett etiskt dilemma kan identifieras (exempelvis rapportering om kriser, katastrofer eller känsliga personliga historier).

– Be grupperna analysera situationen, identifiera dilemman och diskutera möjliga konsekvenser av den givna mediarapporteringen.

Presentation och diskussion (15 min)

– Låt varje grupp presentera sina analyser och diskutera sina slutsatser med klassen.

– Fostra diskussion kring skillnader i hur olika medier kan hantera samma situation och vilket ansvar de har gentemot sin publik.

Reflektionsuppgift (10 min)

– Be eleverna skriva ner sina tankar om ett etiskt dilemma de har stött på i medierna och hur det påverkade deras uppfattning om den aktuella sociala frågan.

Eleverna ska skriva en kort argumenterande text (400-500 ord) där de tar ställning kring mediers ansvar i rapporteringen av en specifik social fråga. De ska inkludera exempel från verkliga situationer och betona vikten av etisk rapportering.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

– Vilket etiskt dilemma diskuterade ni i dagens lektion?
Svar: [Identifiera dilemmat].

– Hur påverkar mediernas val av representation vår förståelse av sociala frågor?
Svar: [Reflektera över påverkan].

– Nämn ett exempel på hur källkritik skulle kunna tillämpas på den mediarapportering ni analyserade.
Svar: [Ge exempel på källkritik].

– Vilken roll har du som mediekonsument i att förstå och utvärdera medieinnehåll?
Svar: [Diskutera din roll].

– Hur kan medier återfå förtroende vid bristande ansvar i rapporteringen?
Svar: [Ge förslag på lösningar].

Hemläxa

Skriv en uppsats (ca 600 ord) om hur ett specifikt medieföretag har hanterat etiska dilemman i sin rapportering av sociala frågor. Diskutera deras val och konsekvenser, samt reflektera över hur detta har påverkat allmänhetens uppfattning.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska göra en djupgående analys av ett fall där mediernas rapportering har haft en stor påverkan på en social fråga. De ska undersöka både positiva och negativa effekter, samt presentera sina resultat i en skriftlig rapport med källor och argumentation för sina påståenden.

Förslag för nästa lektion

Tema: Representation och diversitet i medier. Den nästa lektionen ska fokusera på hur olika grupper representeras i medier och konsekvenserna av dessa representationer. Eleverna ska diskutera vikten av mångfald i mediebevakning och hur det påverkar samhällsnormer och uppfattningar om olika grupper.

Förberedelser

– Samla exempel på medierapportering som belyser frågor kring representation och diversitet.

– Förbered diskussionsfrågor för att vägleda eleverna i analys av representation i medier.

– Ha material som underlättar diskussion av mångfald och dess betydelse i mediarapportering.


Modern Tillbaka-knapp