Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Hållbar utveckling och miljöfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta frågor om hållbar utveckling, inklusive klimatförändringar, resursutnyttjande och ekosystemtjänster. Det är centralt att diskutera hur individuella val och konsumtionsmönster påverkar miljön och hur samhället kan sträva mot ökad hållbarhet.
Kunskapskrav
Eleven kan ge utförliga exempel på hur hållbar utveckling relaterar till miljöfrågor och individuella livsstilar. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och förslag på handlingsalternativ för att förbättra miljön och leva mer hållbart.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
• Definiera begreppet hållbar utveckling och dess tre pelare: miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
• Diskutera vikten av hållbarhet i relation till dagsaktuella miljöfrågor, såsom klimatförändringar och resursutnyttjande.
• Presentera konkreta exempel på hållbara initiativ, både lokalt och globalt.
Ekosystemtjänster och resursutnyttjande (15 min)
• Förklara vad ekosystemtjänster är och ge exempel på olika typer, som försörjande och reglerande tjänster.
• Diskutera hur mänsklig aktivitet påverkar ekosystemtjänster och hur ett hållbart resursutnyttjande kan implementeras.
• Engagera eleverna i reflektion över egna konsumtionsvanor och hur de kan bidra till en mer hållbar livsstil.
Klimatförändringar och miljökonsekvenser (15 min)
• Presentera de främsta orsakerna till klimatförändringar och hur de påverkar natur och samhälle.
• Diskutera exempel på klimatförändringskonsekvenser, såsom stigande havsnivåer, extrema väderförhållanden och påverkan på biologisk mångfald.
• Låt eleverna reflektera över hur samhällsstrukturer kan anpassas för att motverka dessa förändringar.
Diskussion och reflektion (10 min)
• Dela in klassen i små grupper och ge dem i uppgift att diskutera möjliga åtgärder som både individer och samhällen kan ta för att förbättra hållbarheten.
• Sammanfatta gruppernas diskussioner och dela insikter med hela klassen.
Eleverna får i uppdrag att skapa en plan för ett hållbart initiativ som kan införas på skolan eller i deras samhälle, som t.ex. en återvinningkampanj eller en grönskapsplan. De ska skriva en kort rapport (max 500 ord) om sina idéer och hur dessa kan implementeras.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad innebär hållbar utveckling?
Svar: Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter.
2. Vilka är de tre pelarna av hållbar utveckling?
Svar: Miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
3. Ge exempel på en ekosystemtjänst.
Svar: Pollinering av växter eller rening av vatten.
4. Vilka konsekvenser kan klimatförändringar få för samhället?
Svar: Ökad frekvens av extremväder, stigande havsnivåer och påverkan på livsmedelsproduktion.
5. Hur kan individer bidra till hållbar utveckling?
Svar: Genom att minska avfall, återvinna och välja hållbara konsumtionsval.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (ca 500 ord) om hur du kan förändra dina egna livsstilsval för att bidra till en mer hållbar utveckling, och vilka åtgärder som kan implementeras på samhällsnivå.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en djupdykning i ett specifikt miljöproblem, som plastföroreningar i haven, och undersöka dess orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar. Rapporten ska inkludera forskning, exempel från media och en personlig reflektion över vad som kan göras.
Förslag för nästa lektion
Tema: Människans påverkan på biologisk mångfald. Den nästkommande lektionen kan fokusera på hur mänskliga aktiviteter, såsom urbanisering och industriell verksamhet, påverkar ekologisk mångfald. Diskussionerna kan koppla tillbaka till teman om hållbarhet och resurshushållning, och gemensamt analysera hur bevarandeinsatser kan göras. Kunskapskraven kopplar direkt till att förstå betydelsen av biologisk mångfald för en hållbar framtid.
Förberedelser
• Förbered en presentation om hållbar utveckling och dess betydelse för miljöfrågor.
• Samla exempel på lokala och globala hållbara initiativ för diskussion.
• Utarbeta riktlinjer för elevernas hållbarhetsinitiativ som de ska planera.