Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 3
Tema: Energi och hållbar utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla energikällor, energianvändning och energihushållning i ett hållbart samhälle. Det inkluderar också diskussioner om olika energiformer, deras egenskaper och hur energikällor påverkar miljön och samhället.
Kunskapskrav
Eleven skall kunna redogöra för och analysera hur energikällor påverkar miljön och människors liv. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om energihushållning och hållbar utveckling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till energikällor (10 min)
• Definiera olika typer av energikällor (förnybara och icke-förnybara) och ge exempel.
• Diskutera energiomvandling och hur olika energikällor bidrar till energiförsörjningen.
Energi och miljöpåverkan (15 min)
• Analysera hur olika energikällor påverkar miljön, med fokus på fossilbränslen och deras roll i klimatförändringar.
• Diskutera fördelarna med förnybara energikällor (såsom sol, vind och vatten) och deras potential för att minska koldioxidutsläpp.
Hållbar energi och framtidens samhälle (15 min)
• Gå igenom hur hållbar teknologisk utveckling kan bidra till en mer hållbar energianvändning.
• Presentera exempel på framgångsrika initiativ och teknologier som främjar hållbar energi, som smarta energinät och energilagring.
Diskussion och reflektion (10 min)
• Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur de själva kan bidra till energihushållning i sina liv.
• Sammanställ insikter från diskussionen och dela med klassen.
Aktivitet
Eleverna får skapa en affisch eller digital presentation om en specifik förnybar energikälla, inklusive dess fördelar, nackdelar och hur den kan implementeras i samhället.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad är en förnybar energikälla?
Svar: En energikälla som kan återbildas naturligt och som inte minskar med användning, exempelvis solenergi eller vindkraft.
2. Nämn en negativ påverkan av fossila bränslen.
Svar: Utsläpp av växthusgaser som bidrar till klimatförändringar.
3. Vad innebär energihushållning?
Svar: Att använda energi på ett effektivt och hållbart sätt för att minska konsumtionen och negativ påverkan på miljön.
4. Ge ett exempel på en teknik för att spara energi.
Svar: LED-belysning, som är mer energieffektiv än traditionella glödlampor.
5. Varför är hållbar energi viktig för framtiden?
Svar: För att säkerställa en stabil och ren energiförsörjning utan att skada miljön eller bidra till klimatförändringar.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (ca 500 ord) om hur ändrade energival kan påverka vårt dagliga liv och miljön, samt diskutera vilka energikällor du anser är mest lovande för framtiden.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan undersöka en specifik teknik kopplad till förnybar energi, till exempel solpanelers effektivitet, och göra en rapport som inkluderar tekniska detaljer, ekonomiska aspekter och miljöpåverkan.
Förslag för nästa lektion
Tema: Föroreningar och deras påverkan
Den nästa lektionen kan fokusera på olika typer av föroreningar (luft, vatten, mark) och deras inverkan på miljö och hälsa. Diskussioner kan kopplas till tidigare lärdomar om energi, hållbarhet och biologisk mångfald, och hur dessa faktorer interagerar med varandra.
Förberedelser
• Förbered en presentation om energikällor och deras påverkan på miljön.
• Samla exempel och aktuella data kring energiförbrukning och resurser.
• Utarbeta riktlinjer för elevernas projekt om förnybara energikällor.