En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare B – Att använda transport och fråga om vägbeskrivningar

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare B
Tema: Att använda transport och fråga om vägbeskrivningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna färdigheter att förstå och ge vägbeskrivningar samt att använda olika transportsätt i Sverige. Fokus ligger på att kunna ställa frågor om hur man tar sig till olika platser, samt att kunna förstå och använda buss- och tågplaner i praktiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan ställa och besvara frågor om vägbeskrivningar och använda grundläggande fraser för att förflytta sig i olika transportsituationer. Hen kan också läsa och förstå enkel information om transport och resor.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: att använda transport och fråga om vägbeskrivningar.
• Diskutera vikten av att kunna navigera i staden och att förstå hur transportsystemet fungerar, särskilt för nya invånare.

Genomgång av transportrelaterade fraser (15 min)

• Gå igenom vanliga fraser som används när man frågar om vägbeskrivningar, till exempel “Hur kommer jag till…?”, “Var ligger…?”, och “Är detta rätt väg till…?”.
• Diskutera olika transportsätt som buss, tåg, spårvagn och cykel och använda bilder eller scheman för att illustrera.

Praktisk övning: Vägbeskrivningar (15 min)

• Dela in eleverna i par och ge dem olika scenarier där de ska ge och be om vägbeskrivningar.
• Ge dem kartor eller scheman över en fiktiv stad för att göra övningen mer interaktiv.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be paren att dela med sig av erfarenheter och tips från övningen. Vad tyckte de var lätt eller svårt?

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa en kort dialog (2-3 minuter) där de använder fraser för att be om och ge vägbeskrivningar i olika situationer. De kan inkludera destinationer som skola, affär eller park och använda heltäckande instruktioner. Varje par får sedan framföra sina dialoger inför klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vilken fras kan du använda för att fråga om vägen till en plats?
◦ Svar: “Kan du visa mig hur jag kommer till…?”
• Nämn ett transportsätt som är vanligt i Sverige.
◦ Svar: “Buss.”
• Hur kan du förstärka din fråga om vägbeskrivning?
◦ Svar: “Ursäkta, kan du hjälpa mig…?”
• Vad kan du göra om du inte förstår vägbeskrivningen?
◦ Svar: “Kan du upprepa det, tack?”
• Vad är viktigt att ha när man åker kollektivt?
◦ Svar: En biljett eller ett busskort.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort text (50-100 ord) där de beskriver hur man tar sig till en plats de vet om, såsom en skola eller en affär. De ska använda fraserna de lärt sig för att ge tydliga vägledningar.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en kort presentation där de beskriver en resa de har gjort, inklusive hur de tog sig dit och vägar de använde. De ska inkludera bilder och en beskrivning av eventuella stopp eller intressanta platser längs vägen. Presentationen ska vara minst 300 ord.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att prata om fritid och intressen.
Nästa lektion kan fokusera på att uttrycka sina intressen och aktiviteter på fritiden. Detta hjälper eleverna att kunna dela med sig av sina hobbies, diskutera vad de gillar att göra och interagera med andra baserat på gemensamma intressen. Lektionen ska inkludera övningar för att öka ordförrådet kring fritidsaktiviteter.

Förberedelser

• Förbered transportrelaterade fraser och exempel på vägbeskrivningar.
• Samla resurser såsom kartor och scheman för praktiska övningar.
• Organisera verktyg och material för nästa lektion om fritid och intressen.


×