En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare B – Att fråga om och ge information om arbete

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare B
Tema: Att fråga om och ge information om arbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om arbetslivets språk och hur man kommunicerar om arbete. Fokuset ligger på att kunna ställa frågor om yrken, beskriva sitt arbete och ge information relaterad till arbetslivet, vilket är centralt för att interagera i professionella sammanhang.

Kunskapskrav: Eleven kan delta i samtal om arbete och yrken samt beskriva sin egen arbetssituation. Hen kan också ställa och besvara frågor relaterade till arbetsliv och yrken.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: att fråga om och ge information om arbete.
• Diskutera varför det är viktigt att kunna prata om sitt arbete samt ställa frågor om andra yrken.

Genomgång av yrkesspecifika fraser (15 min)

• Gå igenom vanliga fraser och ord relaterade till arbete, t.ex. “Jag arbetar som…”, “Vad gör du på jobbet?”, “Jag har jobbat i…” och “Vilken erfarenhet behövs för det yrket?”.
• Ge exempel på olika yrken och diskutera deras typiska arbetsuppgifter.

Praktisk övning: Jobbintervjuer (15 min)

• Dela in eleverna i par där de ska öva på att ställa och svara på frågor som skulle kunna ställas vid en jobbintervju, som: “Kan du berätta om din arbetslivserfarenhet?” och “Vad motiverar dig att arbeta inom detta yrke?”.
• Låt dem byta roller efter att varje fått en chans att ställa frågor.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be eleverna att dela med sig av några av de mest intressanta saker de hörde i sin övning. Diskutera vilka frågor som var mest utmanande.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort presentation (2-3 minuter) där de beskriver sitt nuvarande eller senaste arbete och svarar på frågor kring sina erfarenheter. De kan använda fraser från genomgången och ge exempel på sina arbetsuppgifter och ansvar. Varje elev ska presentera för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Nämn en fråga som du kan ställa om någon annans arbete.
◦ Svar: “Vad tycker du mest om med ditt jobb?”
• Hur kan du ge information om ditt eget arbete?
◦ Svar: “Jag arbetar med…” följt av en beskrivning av arbetsuppgifter.
• Vad är en viktig fråga att ställa vid en jobbintervju?
◦ Svar: “Vilka kvalifikationer söker ni?”
• Ge ett exempel på en arbetsuppgift du gör i ditt jobb.
◦ Svar: “Jag hanterar kundservice.”
• Vad kan du säga om din motivation för att arbeta i en viss bransch?
◦ Svar: “Jag brinner för att hjälpa människor.”

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort text (50-100 ord) om sitt drömyrke, inklusive varför de är intresserade av det och vilka kvalifikationer de tror att de behöver.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en jobbsökningsportfolio som inkluderar ett CV och ett personligt brev för ett specifikt jobb som intresserar dem. De ska också inkludera en kort beskrivning av varför de är intresserade av det yrket och hur de kan bidra till företaget. Portfolio ska vara minst 400 ord.

Förslag för nästa lektion

Temat: Kulturell förståelse och arbetslivets normer
Nästa lektion kan fokusera på att förstå kulturella skillnader och normer i arbetslivet i Sverige. Det är viktigt för eleverna att lära sig hur arbetskulturen kan skilja sig från deras hemländer och hur man navigerar dessa skillnader effektivt. Lektionen bör inkludera diskussioner och övningar som gör att de kan identifiera och reflektera över olika kulturella aspekter av arbetslivet.

Förberedelser

• Förbered exempel på frågor och fraser relaterade till arbete och yrken.
• Samla material för praktiska övningar och rollspel.
• Organisera verktyg och resurser för nästa lektion om kulturell förståelse och arbetslivets normer.


×