Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Hinduism och Buddhism
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättelser och traditioner inom religionerna. Grundläggande uppfattningar och värderingar. | Eleven kan ge exempel på centrala begrepp och förklarar deras betydelse i religionerna. |
[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till Hinduism (10 min)
- Presentera vad hinduism är och dess betydelse i världen.
- Gå igenom dess huvudteman och traditioner.
- Diskutera skillnader mellan monoteism och polyteism.
- Fråga eleverna om de känner till några hinduiska gudar.
- Be om deras förkunskaper.
- Centrala begrepp (15 min)
- Presentera begreppen karma, dharma och moksha.
- Diskutera hur dessa begrepp är kopplade till hinduisk tro och tradition.
- Låt eleverna arbeta i par för att reda ut begreppen.
- Återsamla och dela med klassen.
- Buddhismens historia (10 min)
- Berätta om Buddha och hans liv.
- Diskutera hur buddhismen uppkom som en reaktion på hinduismen.
- Lägg vikt på de fyra ädla sanningarna.
- Be eleverna reflektera över vad de tycker är mest intressant.
- Arbete i Google School (15 min)
- Introducera Google School och dess funktioner.
- Ge elever uppgifter om hinduism och buddhism att arbeta med.
- Går runt i rummet för att hjälpa till och svara på frågor.
- Be dem att presentera sina svar i klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hinduismens historia: Eleverna ska få en översikt om hur och när hinduismen utvecklades.
- Centrala begrepp: Förståelsen av centrala begrepp som karma, dharma och moksha är kritisk.
- Buddhismen: Eleverna ska lära sig om Buddhas liv och de grundläggande lärorna inom buddhismen.
- Religiösa traditioner: En insikt i de viktiga traditionerna och ceremonier som är en del av dessa religioner.
- Nutida praktik: Diskutera hur hinduism och buddhism utövas idag och deras påverkan i samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Karma | Lagen om orsak och verkan, där varje handling har en konsekvens. | Sanskrit, “handling” |
Dharma | Rätt livsväg, plikt och moral. | Sanskrit, “rättighet” |
Moksha | Befrielse från cykeln av återfödelse. | Sanskrit, “befrielse” |
Buddha | “Den uppvaknade”, grundare av buddhismen. | Sanskrit, “uppvaknande” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar förståelsen av karma våra handlingar idag?
- B. På vilket sätt kan dharma tolkas olika i olika kulturer?
- C. Vad tror du är viktigast för att nå moksha?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en digital presentation i Google School där de utforskar och redovisar ett av de centrala begreppen från lektionen. De kan inkludera bilder, videor eller citat som stödjer deras arbete. Genom att arbeta i grupper får de möjlighet att diskutera och hjälpa varandra under processen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är karma? | Orsak och verkan. |
Vad innebär dharma? | Rätt livsväg. |
Vem var Buddha? | Grundare av buddhismen. |
Nämn en viktig tradition inom hinduismen. | Diwali. |
Hur många gudar tillber hinduer traditionellt? | Många. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om skillnaderna mellan hinduism och buddhism. De ska välja ett centralt begrepp från varje religion och beskriva hur de skiljer sig åt (minst 2 sidor).