Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykologi
Tema: Psykodynamiska perspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens tema omfattar en fördjupning i psykodynamiska perspektiv, vilket inkluderar Freud och hans teorier, samt tillämpningar av dessa i förståelsen av mänskliga beteenden, känslor och tankar. Eleverna ska ges insikt i hur barndomsupplevelser och omedvetna processer påverkar personligheten.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt för delar av personlighetspsykologins och utvecklingspsykologins förklaringar till mänskliga beteenden, känslor och tankar. Eleven ger också exempel på flera psykologiska behandlingsalternativ samt redogör utförligt och nyanserat för grundtankarna bakom dessa.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till psykodynamiska perspektiv (15 min)
– Definiera vad psykodynamiskt perspektiv innebär och dess historiska bakgrund.
– Presentera Sigmund Freuds teori och centrala begrepp som det omedvetna, drömtolkning och barndomserfarenheter.
– Diskutera kort hur psykodynamiska perspektiv skiljer sig från andra psykologiska perspektiv.
Fallstudie av Freud (15 min)
– Gå igenom en känd fallstudie av Freud, exempelvis “Anna O.”
– Diskutera vad denna fallstudie lär oss om psykodynamiska teorier.
– Fråga eleverna om deras reflektioner kring fallstudien och dess relevans idag.
Koppling mellan psykodynamiska perspektiv och behandlingsmetoder (10 min)
– Redogöra för hur psykodynamiska perspektiv används i terapeutiska sammanhang, exempelvis psykoanalys.
– Diskutera syftet med psykodynamisk terapi och skillnader mot mer moderna metoder som kognitiv beteendeterapi.
Diskussion och reflektion (10 min)
– Dela in klassen i grupper och låt dem diskutera hur barndomens inverkan kan ses i deras egna liv eller i populärkultur.
– Samla ringa upp varje grupps diskussion och reflektioner, ställ öppna frågor för att föra dialogen vidare.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort analys (300-500 ord) av hur psykodynamiska perspektiv kan förklara ett historiskt exempel på mänskligt beteende, exempelvis ett välkänt brott eller en kulturell händelse. De ska använda minst ett psykodynamiskt begrepp i sin analys. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vad är det omedvetna enligt Freud?
Svar: Omedvetna tankar och känslor som påverkar vårt beteende.
– Vilken betydelse har barndomserfarenheter i psykodynamisk teori?
Svar: Barndomserfarenheter formar vår personlighet och våra beteenden som vuxna.
– Hur skiljer sig psykoanalys från KBT?
Svar: Psykoanalys fokuserar på omedvetna processer medan KBT arbetar med medvetna tankar och beteenden.
– Nämn ett exempel på en psykodynamisk behandlingsmetod.
Svar: Drömanalys.
– Vad lärde vi oss av fallstudien “Anna O.”?
Svar: Hur djupt liggande känslor och konflikter kan manifestera sig som psykiska störningar.
Hemläxa
Skriv en reflektion (200-300 ord) om ett psykologiskt fenomen som du upplevt i ditt eget liv och hur du anser att det kan förstås genom ett psykodynamiskt perspektiv.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att forska om en specifik psykodynamisk terapeut och deras tillämpningar av Freuds teorier i dagens samhälle. De ska redovisa sina resultat i en presentation (5-10 minuter) och diskutera relevansen av dessa teorier i nutida psykologi.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse mellan psykodynamiska och kognitiva perspektiv
I nästa lektion kan vi utforska skillnader och likheter mellan de psykodynamiska och kognitiva perspektiven. Genom att undersöka hur dessa perspektiv förklarar människans beteenden och de terapeutiska metoder som används inom varje perspektiv, kan eleverna få en bredare förståelse av psykologin som helhet.
Förberedelser
– Förbereda presentation av psykodynamiska teorier.
– Samla fallstudier och exempel för diskussion.
– Förbereda material för gruppdiskussionerna.