Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Vardagliga aktiviteter och erfarenheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i engelska vardagliga aktiviteter, intressen och erfarenheter som eleverna kan relatera till. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att delta i samtal om vardagliga händelser, sociala relationer och livsstilar där engelska används, samt bidra till deras förståelse av kulturella och sociala förhållanden.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal om bekanta ämnesområden, uttrycka sina åsikter och erfarenheter, samt formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt och begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vardagsliv (10 min)
• Presentera temat och förklara vad vi menar med “vardagliga aktiviteter”.
• Ge exempel på olika aktiviteter som eleverna kan göra under veckan, som att gå till skolan, träffa vänner eller spela sport.
• Fråga eleverna att dela med sig av vad de gjorde under helgen för att engagera dem i diskussionen.
Lyssna och diskutera (10 min)
• Spela en kort ljudberättelse eller en dialog om en typisk dag i livet för en person som pratar engelska.
• Be eleverna lyssna noggrant och anteckna några aktiviteter som nämns.
• Diskutera vilka aktiviteter de känner igen och om de gjort något liknande.
Gruppdiskussioner (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge dem 3–4 frågor som de ska diskutera, t.ex. “Vad gör ni efter skolan?” och “Vilka aktiviteter tycker ni är roligast?”.
• Låt dem turas om att ställa och besvara frågorna inom sina grupper.
• Gå runt mellan grupperna för att lyssna och hjälpa till med språket.
Sammanfatta lärdomarna (10 min)
• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om vardagsliv och aktiviteter.
• Fråga om det var något som överraskade dem eller något nytt de lärde sig om sina klasskamrater.
• Diskutera hur olika kulturer kan påverka hur människor tillbringar sina vardagar.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Låt eleverna reflektera och dela en ny aktivitet de skulle vilja prova som de lärt sig om under lektionen.
• Diskutera vikten av att förstå och respektera olika livsstilar.
Aktivitet
Som en kreativ övning kan eleverna skapa en “vardagsplanskalender” där de skriver ner eller ritar vad de gör på en vanlig vecka. Detta kopplar direkt till temat genom att eleverna får visualisera sina aktiviteter och uppmuntra till självreflektion om hur deras utmaningar och intressen samverkar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Fråga 1: Vad är en vardaglig aktivitet? Svar: En aktivitet vi gör varje dag.
• Fråga 2: Nämn en sak du gjorde under helgen. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 3: Hur påverkar dina vänner dina aktiviteter? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 4: Vad var din favoritaktivitet under veckan? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad ny information lärde du dig om dina klasskamrater? Svar: (fritt svar från eleverna).
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort beskrivning av deras typiska dag, inklusive tre aktiviteter de gör varje dag. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
För de intresserade eleverna kan de få i uppgift att göra en presentation (200-300 ord) om en kultur som de tycker är intressant och hur vardagslivet där skiljer sig från deras eget. Denna uppgift ger dem möjlighet att undersöka och diskutera andra kulturer och livsstilar.
Förslag för nästa lektion
Temat: Jämförelse av vardagsliv i olika kulturer. I nästa lektion kan vi fokusera på hur vardagslivet ser ut i olika kulturer och länder. Genom att utforska olika traditioner och aktiviteter kommer eleverna att få en djupare förståelse för hur människor lever i olika delar av världen, vilket kopplar till deras egna erfarenheter och kunskaper.
Förberedelser
• Förbered bilder, korta texter eller videoklipp om olika kulturer och deras vardagsliv.
• Samla frågor som kan stimulera diskussioner om hur olika kulturer upplever vardagen.
• Organisera material för “vardagsplanskalender”-aktiviteten (papper, färgpennor).