Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Traditioner och värderingar i sociala relationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i engelska traditioner och värderingar kopplade till sociala relationer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över hur olika traditioner och kulturella värderingar påverkar vänskaper och familjerelationer inom olika kulturer där engelska talas.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i samtal där de ger och tar emot information om sociala relationer, samt uttrycka sina egna åsikter och tankar kring traditioner. De ska kunna formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till traditioner och värderingar (10 min)
• Presentera temat och förklara vikten av traditioner och värderingar i våra liv och hur de formar sociala relationer.
• Diskutera med eleverna om deras egna familjetraditioner och hur dessa kan ha påverkat deras relationer.
• Fråga eleverna om de känner till några traditioner från andra kulturer.
Lyssna och dela med sig (10 min)
• Spela upp en kort ljudberättelse eller video som visar traditioner och värderingar kring sociala relationer i ett engelsktalande land.
• Be eleverna fokusera på hur traditionerna formar samhörighet och viktiga relationer.
• Diskutera med klassen vad de observerat och lärde sig från berättelsen.
Grupparbete – Utforska traditioner (15 min)
• Dela in klassen i små grupper och be dem undersöka olika traditioner och värderingar gällande sociala relationer från minst tre olika kulturer.
• Varje grupp ska skapa en presentation där de beskriver traditioner och dess betydelse för social samhörighet.
• Ge tid för grupperna att förbereda och öva på sina presentationer.
Presentationer och diskussion (10 min)
• Ge varje grupp tid att presentera sina traditioner och värderingar för klassen.
• Efter varje presentation, uppmuntra till frågor och diskussion om likheter och skillnader mellan traditionerna.
• Sammanfatta gemensamma teman och tankar om hur traditioner knyter människor samman.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om hur traditioner kan påverka sociala relationer och ge exempel på traditioner som de själva vill vårda.
• Diskutera vikten av att respektera olika traditioner och värderingar och hur detta kan berika deras egna liv.
Aktivitet
Som en skriftlig övning ska eleverna skriva en text (150-200 ord) om en tradition de tycker är viktig i deras liv och hur den påverkar deras relationer. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
• Fråga 1: Vilken tradition tycker du är viktigast i din familj? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 2: Hur påverkar traditioner dina relationer? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 3: Nämn en tradition från en annan kultur du lärde dig om idag. Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 4: Vad är värderingar? Svar: (fritt svar från eleverna).
• Fråga 5: Vad var det mest intressanta du hörde under klassens diskussioner? Svar: (fritt svar från eleverna).
Hemläxa
Eleverna ska undersöka en tradition från en kultur de är nyfikna på och skriva en kort text (100-150 ord) om dess betydelse. Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
För intresserade elever kan de få i uppgift att göra en detaljerad presentation (200-300 ord) om traditioner och värderingar i en specifik kultur, inklusive deras påverkan på relationer inom den kulturen.
Förslag för nästa lektion
Temat: Konflikthantering och kommunikation i sociala relationer. I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man hanterar konflikter och kommunicerar effektivt inom sociala relationer. Eleverna kommer att få verktyg för att förbättra sin kommunikation och förståelse för hur missförstånd kan uppstå, vilket är avgörande för att bevara goda relationer.
Förberedelser
• Förbered ljudberättelser eller videor om traditioner och värderingar i olika kulturer.
• Skapa exempel och frågor för grupparbetet om traditioner och värderingar.
• Organisera material för den skriftliga uppgiften (papper, pennor).