Planering. Spanska. Språkinlärning och kultur. v. 2 – v. 20. [Åk. 6]

Veckoplanering

Årskurs:

6

Ämne:

Spanska

Tema:

Språkinlärning och kultur

Den här planeringen syftar till att utveckla elevernas kunskaper i spanska, både i språket och i förståelsen för den spansktalande kulturen. Genom varierade aktiviteter får eleverna möjlighet att öva på sina språkkunskaper, lära sig nya ord och fraser samt få en djupare insikt i den spansktalande världen.

1. Introduktion till spanska språket och dess grammatik

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för det spanska språket, dess grammatiska strukturer och uttal. Eleverna kommer att öva på att bilda enkla meningar och förstå vanliga uttryck.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Grundläggande språkliga strukturer och mönster. Eleven kan förstå och använda grundläggande fraser och meningar.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 2 – Introduktion av spanska språket (8/1-14/1)
  • Lektion 1 – Presentation av språket och kulturella inslag
  • Lektion 2 – Grundläggande fraser
v. 3 – Vanliga verb och deras böjningar (15/1-21/1)
  • Lektion 3 – Introduktion till verbböjning
  • Lektion 4 – Praktiska övningar med vanliga verb
v. 4 – Tempus och meningar (22/1-28/1)
  • Lektion 5 – Förstå tempus och dess användning
  • Lektion 6 – Skapa egna meningar

2. Utveckling av ordförråd och läsförståelse

Denna period fokuserar på att utöka elevernas ordförråd och förståelse för texter på spanska. Genom att läsa olika typer av texter kommer eleverna att träna på läsförståelse och kommunikation.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Att läsa och förstå enkel text. Eleven kan med viss säkerhet återge innehållet i en enkel text.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 5 – Introduktion av ordförråd (29/1-4/2)
  • Lektion 7 – Temat “Familj och vänner”
  • Lektion 8 – Ordförrådsövningar
v. 6 – Läsning av enklare texter (5/2-11/2)
  • Lektion 9 – Läsförståelseövningar
  • Lektion 10 – Samtala kring lästa texter
v. 7 – Ord och fraser i vardagen (12/2-18/2)
  • Lektion 11 – Vardagssituationer och relevanta fraser
  • Lektion 12 – Rollspel

3. Praktisk tillämpning av språket

Under dessa veckor kommer eleverna få möjlighet att praktiskt tillämpa sina språkkunskaper genom dialoger och rollspel.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikation i vardagliga situationer. Eleven kan delta i enkla samtal.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 8 – Dialogövningar (19/2-25/2)
  • Lektion 13 – Grupper för dialoger
  • Lektion 14 – Feedback och förbättringar
v. 9 – Rollspel och presentation (26/2-3/3)
  • Lektion 15 – Förbereda rollspel
  • Lektion 16 – Genomföra rollspel
v. 10 – Utvärdering och reflektion (4/3-10/3)
  • Lektion 17 – Diskussion om lärande och språkutveckling
  • Lektion 18 – Skriftlig reflektion

4. Fokus på den spanska kulturen

Här kommer vi att fokusera på den spansktalande kulturen, traditioner, mat och högtider.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kulturella skillnader och traditioner. Eleven kan kort redogöra för traditioner och betydelse av kulturella högtider.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 11 – Introduktion till kulturella traditioner (11/3-17/3)
  • Lektion 19 – Spanska traditioner och högtider
  • Lektion 20 – Diskussionsövningar
v. 12 – Matkultur och typiska rätter (18/3-24/3)
  • Lektion 21 – Matlagning och typiska rätter
  • Lektion 22 – Samtala om mat
v. 13 – Kulturella evenemang (25/3-31/3)
  • Lektion 23 – Förbereda presentation av kulturevenemang
  • Lektion 24 – Genomföra presentation

5. Förberedelser inför språkprov

Den sista delen av planeringen fokuserar på att förbereda eleverna inför ett språkprov där de ska visa vad de lärt sig under terminens gång.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Att förbereda sig inför prov. Eleven kan förbereda sig och delta i provet med viss förståelse.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 14 – Provstrategier (1/4-7/4)
  • Lektion 25 – Strategier för att klara prov
  • Lektion 26 – Gruppdiskussioner
v. 15-17 – Repetition och övning (8/4-28/4)
  • Lektion 27-30 – Repetera grammatiken, ordförrådet och kulturen.
v. 18 – Språkprov (29/4-5/5)
  • Lektion 31 – Genomgång av prov och strategi
  • Lektion 32 – Genomföra provet

6. Avslutande utvärdering och reflektion

Under denna vecka kommer vi att avsluta terminen med en gemensam utvärdering där eleverna får reflektera över sin lärandeprocess.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Reflektera över egen utveckling. Eleven kan ge exempel på sin inlärning och reflektera över den.

(Lgr 22. Spanska, åk. 6)

v. 19 – Reflektion och utvärdering (6/5-12/5)
  • Lektion 33 – Reflektera över lärande
  • Lektion 34 – Sammanfatta terminen
v. 20 – Avslutning av kursen (13/5-19/5)
  • Lektion 35 – Avslutande aktiviteter
  • Lektion 36 – Feedback och framtidsplaner

Modern Tillbaka-knapp