Veckoplanering

**Redogörelse:**
**Årskurs:** årskurs 9
**Ämne:** Engelska
**Tema:** Black Lives Matter in the Context of “The Hate U Give”
Denna enhet syftar till att främja förståelse och kritisk medvetenhet kring rasorättvisa och betydelsen av Black Lives Matter-rörelsen som avbildas i “The Hate U Give.” Eleverna kommer att delta i diskussioner, analysera texten och reflektera över de bredare sociala implikationerna.

#### 1. Introduktion till Black Lives Matter-rörelsen
**Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en förståelse för kontexten av Black Lives Matter-rörelsen och dess relevans i både boken och verkliga livet.**
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————–|———————|
| Understanding social movements and their effects | Eleven kan diskutera centrala teman och ställningstaganden i litteratur. | *(Lgr 22, Engelska, åk. 9)*

##### v. 2 – Introduktion till Black Lives Matter-rörelsen (8/1-14/1)
– Lektion 1 – Diskutera ursprunget och målen med Black Lives Matter-rörelsen.
– Lektion 2 – Introducera “The Hate U Give” och dess koppling till verkliga händelser relaterade till Black Lives Matter-rörelsen.

##### v. 3 – Analysera centrala händelser i romanen (15/1-21/1)
– Lektion 1 – Granska incidenten som involverar Khalil och diskutera dess paralleller till verkligt polisvåld.
– Lektion 2 – Gruppdiskussion: Hur reflekterar romanen verkligheterna i Black Lives Matter-rörelsen?

##### v. 4 – Aktivism och personlig ansvarighet (22/1-28/1)
– Lektion 1 – Utforska hur Starr blir aktivist och vad som driver hennes handlingar.
– Lektion 2 – Reflekterande skrivande: Hur kan elever engagera sig i social rättvisa i sina egna samhällen?

##### v. 5 – Samhällsrespons på orättvisor (29/1-4/2)
– Lektion 1 – Diskutera rollen av samhällsorganisationer och rörelser i att förespråka förändring.
– Lektion 2 – Gruppprojekt: Forskning och presentation av en specifik samhällsorganisation involverad i social rättvisa.

##### v. 6 – Medierepresentation och dess påverkan (5/2-11/2)
– Lektion 1 – Analysera hur medieberättelser påverkar den offentliga uppfattningen av Black Lives Matter-rörelsen.
– Lektion 2 – Jämföra skildringar av rättvisa i “The Hate U Give” med medierepresentationer av aktuella händelser.

##### v. 7 – Avslutning och handlingsplan (12/2-18/2)
– Lektion 1 – Hålla en klassdiskussion om effektiviteten av protester och aktivism för social förändring.
– Lektion 2 – Slutreflektioner: Vilka åtgärder kan elever vidta för att stödja social rättvisa? Skapa en personlig handlingsplan.