Veckoplanering

Årskurs: 5

Ämne: Naturkunskap

Tema: Matens väg till köket och energiomvandlingar

Syftet med denna planering är att ge eleverna en helhetsförståelse för hur maten produceras och transporteras till köket, samt att undersöka de energiomvandlingar som sker under dessa processer. Eleverna kommer också att få praktiska inslag för att förstärka teorin.

1. Matens väg från jord till bord

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till hur maten produceras och transporteras. Eleverna kommer att lära sig om olika livsmedelsproducenter och deras metoder samt om hur energin används genom matens väg.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Livsmedelsproduktion och dess påverkan på miljönEleven kan ge exempel på hur mat produceras.
Transport och lagring av livsmedelEleven kan beskriva olika sätt att transportera mat.

(Lgr 22, Naturkunskap, åk. 4-6)

v. 2 – Introduktion till livsmedelsproduktion (8/1-14/1)
  • Lektion 1 – Vad är livsmedelsproduktion? Olika typer av aktiviteter
  • Lektion 2 – Fältexkursion eller virtuell rundtur av en gård
v. 3 – Energikällor i matproduktion (15/1-21/1)
  • Lektion 3 – Hur används energi i produktionen av mat?
  • Lektion 4 – Diskussion om hållbarhet och energikällor
v. 4 – Transport och lagring av livsmedel (22/1-28/1)
  • Lektion 5 – Olika sätt att transportera mat
  • Lektion 6 – Praktiskt arbete: Skapa en transportplan för olika livsmedel

2. Energiomvandlingar i matlagning

Under dessa veckor kommer eleverna att få lärdomar om hur energiomvandlingar äger rum i köket när maten lagas.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Olika energikällor och deras användning i matlagningEleven kan ge exempel på energikällor i matlagning.
Energiomvandlingar vid tillagning av matEleven kan beskriva energiomvandlingar i matlagning.

(Lgr 22, Naturkunskap, åk. 4-6)

v. 5 – Energi i matlagning (29/1-4/2)
  • Lektion 7 – Introduktion till energikällor och hur de används
  • Lektion 8 – Diskutera hur vi kan minska energiförbrukningen i köket
v. 6 – Praktiska experiment med energiomvandlingar (5/2-11/2)
  • Lektion 9 – Experiment: Koka vatten och observera energiomvandlingar
  • Lektion 10 – Praktiskt arbete: Tillaga en enkel rätt och diskutera energiomvandlingar
v. 7 – Avslutande projekt och reflektion (12/2-18/2)
  • Lektion 11 – Avslutande projekt: Presentation av energikällor och matproduktionsmetoder
  • Lektion 12 – Reflektion och diskussion om matens väg till köket och energiomvandlingar

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen