“`html

Veckoplanering

Årskurs: 5 Ämne: Svenska Tema: Språk och litteratur

Denna planering syftar till att främja elevernas läs- och skrivförmåga genom att utforska olika typer av texter och litterära verk samt att stärka deras muntliga och skriftliga färdigheter.

1. Introduktion till olika texttyper och litterära verk

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till olika texttyper, såsom berättande, beskrivande och argumenterande texter. Vi kommer också att läsa och analysera litterära verk för att förstå deras struktur och innehåll.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Olika texttyper och deras känneteckenEleven kan samtala om och reflektera över innehållet i olika typer av texter.

(Lgr 22, Svenska, åk. 4-6)

v. 2 – Introduktion till texttyper (8/1-14/1)
  • Lektion 1 – Genomgång av berättande och beskrivande texter
  • Lektion 2 – Arbete med exempeltexter i mindre grupper
  • Lektion 3 – Introduktion till argumenterande texter
  • Lektion 4 – Övningar i att skriva egna beskrivande texter
  • Lektion 5 – Diskussion om texttyper
  • [Temadag] – Språkets dag (5/1).

2. Läsning och analys av litterära verk

Under dessa veckor syftar undervisningen till att eleverna ska läsa och analysera utvalda litterära verk och reflektera över författarens budskap och stil. Vi kommer att diskutera teman och karaktärsutveckling i de lästa verken.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Läsning av skönlitterära texterEleven kan återberätta och diskutera handlingen, karaktärer och miljöer i texten.

(Lgr 22, Svenska, åk. 4-6)

v. 4 – Första litterära verket (22/1-28/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till det första verket
  • Lektion 2 – Högläsning av texten
  • Lektion 3 – Gruppdiskussion om textens teman
  • Lektion 4 – Skriftlig reflektion kring verket
  • Lektion 5 – Fortsatt läsning och analys
  • [Röd dag] – Trettondedag jul (6/1).

3. Skriftlig produktion och presentationer

I detta avslutande block kommer eleverna att arbeta med att skriva egna berättelser och texter baserat på de kunskaper de fått under kursens gång. Det kommer också att finnas tillfällen för presentation av deras arbeten.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skriva egna texter i olika genrerEleven kan skriva en enkel text med ett klart budskap.

(Lgr 22, Svenska, åk. 4-6)

v. 6 – Skriva egna berättelser (5/2-11/2)
  • Lektion 1 – Genomgång av berättelsestruktur
  • Lektion 2 – Idéutveckling för egna berättelser
  • Lektion 3 – Skriva första utkastet till en egen berättelse
  • Lektion 4 – Peer review och feedback
  • Lektion 5 – Revidera och förbättra berättelsen
v. 7 – Presentation av egna texter (12/2-18/2)
  • Lektion 1 – Förberedelse för presentation
  • Lektion 2 – Redovisning av egna texter
  • Lektion 3 – Diskussion och feedback på presentationerna
  • Lektion 4 – Analys av presentationsteknik
  • Lektion 5 – Reflektera över arbetet med egna texter
v. 8 – Sammanfattning och utvärdering (19/2-25/2)
  • Lektion 1 – Gemensam sammanfattning av de olika texttyperna
  • Lektion 2 – Utvärdering av arbetsperioden
  • Lektion 3 – Reflektion kring lärandet
  • Lektion 4 – Diskussion om nästa steg i svenskan
  • Lektion 5 – Avslutning och summering av kursen

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen

“`