Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Engelska
Tema: Presentera dig själv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna formulera sig och kommunicera i tal och skrift i olika situationer, samt förstå och använda ord och fraser i bekanta sammanhang. | Eleven kan framföra en enklare presentation på engelska och förstå det som sägs vid korta och tydliga instruktioner. |
[Lgr 22, Engelska, Åk. 4]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till presentationen (10 min)
- Förklara syftet med lektionen att kunna presentera sig själv.
- Gå igenom nyckelord och fraser som är viktiga för presentationen.
- Visa exempel på en kort presentationsvideo på engelska.
2. Skriva en kort presentation (15 min)
- Låt eleverna skriva ner 3-5 meningar om sig själva, inkluderande namn, ålder, intressen och familj.
- Ge exempel på hur en presentation kan se ut och uppmuntra kreativitet.
3. Parövning (15 min)
- Dela in eleverna i par och låt dem träna sina presentationer.
- Ge feedback och hjälp till under övningen.
4. Muntlig presentation (10 min)
- Låt varje elev kort presentera sig för klassen.
- Genomför en gemensam reflektion över presentationerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Fraser att använda: Eleverna lär sig fraser som “My name is…”, “I am … years old”, “I like …” för att strukturera sin presentation.
- Lyssnarförmåga: Genom att lyssna på varandras presentationer utvecklar eleverna sin förståelse och kan ställa frågor.
- SJälvförtroende i språket: Att presentera sig själv ger eleverna möjlighet att öva engelska i en trygg miljö.
- Språkbruk vid presentation: Diskussioner om hur man kan variera sitt språk och uttryck vid presentationer.
- Kreativitet i uttryck: Eleverna uppmuntras att vara kreativa och personliggöra sina presentationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Presentation | Att framföra något muntligt framför andra. | Från franskans “présentation” som betyder “framläggande”. |
Introduktion | Att sätta in något i en kontext eller presentera något. | Från latinets “introductio”. |
Intressen | Det som man tycker om att göra eller är intresserad av. | Från latinet “interesse”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att kunna presentera sig själv på ett främmande språk?
- B. Skulle du vilja använda engelska i framtida yrkesval? Varför eller varför inte?
- C. Hur kan presentationsteknik påverka hur andra ser på oss?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch där de skriver ned sin presentation i textform. De ska sedan dekorera affischen med bilder som representerar deras intressen och familj. När affischerna är klara kommer de få presentera sin affisch för klassen, vilket ger en visuell och muntlig dimension till presentationerna.
Exit-ticket
Frågor om lektionens tema | Svar |
---|---|
1. Vilka fraser kan du använda i din presentation? | Exempel på fraser. |
2. Hur kändes det att presentera dig själv? | Elevernas personliga reflektioner. |
3. Vad skulle du vilja förbättra nästa gång? | Elevernas egna mål. |
4. Vilka nyckelord lärde du dig? | Lista på nyckelord från lektionen. |
5. Vad var roligast med att presentera? | Elevernas svar. |
6. Hur kan vi stödja varandra vid presentationer? | Diskussion kring stöd och feedback. |
7. Vilka intressen tycker ni andra hade? | Reflektioner över klasskamraters intressen. |
8. Vad vill du lära dig mer om i engelska? | Elevernas framtida intressen. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en ensamstående text där de skriver om en vän eller familjemedlem och presenterar dem på samma sätt som de gjorde i klassen. Texten ska vara minst en A4-sida lång. De ska också inkludera en teckning av personen de skriver om.
Citat
”Att tala ett annat språk är som att ha en annan själ.” – Charles de Gaulle, 1963. Detta citat påminner oss om att språket är en del av vår identitet och att språk lägger djup och perspektiv i våra liv.