Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Historia
Tema: Handel, kolonialism och Amerikanska revolutionen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under handelns och kolonialismens tid, samt att förstå konsekvenserna av dessa för olika kulturer och samhällen. Provets mål är att eleverna ska kunna förklara och analysera historiska begrepp och händelser kopplade till den amerikanska revolutionen och kolonialismen, samt att kritiskt granska historiska källor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna redogöra för och analysera viktiga händelser och processer under perioden för kolonialism och handel. | Eleven kan redogöra för centrala händelser och aktörer i den amerikanska revolutionen. |
Eleverna ska förstå och kunna förklara slaveri och dess konsekvenser. | Eleven kan använda historiska begrepp och källor i sin redogörelse. |
Källa: (Lgr 22, Historia)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär triangelhandeln?
- A) Handel mellan Europa, Afrika och Asien
- B) Handel med slavar mellan Europa, Afrika och Amerika
- C) Handel mellan kolonierna i Amerika
- Vilket år förklarade de amerikanska kolonierna sig självständiga?
- A) 1776
- B) 1783
- C) 1765
- Vilken händelse kallas Boston Tea Party?
- A) En protest mot brittiska skatter
- B) En fest i Boston
- C) En handelsavtal mellan kolonierna
- Vilket land var den ledande kolonialmakten efter sjuårskriget?
- A) Frankrike
- B) Spanien
- C) Storbritannien
- Vad var en konsekvens av den amerikanska revolutionen?
- A) Ökad makt för kolonialmakterna
- B) Självständighet för de amerikanska kolonierna
- C) Slaveriets avskaffande
- Vad är en kolonialmakt?
- A) Ett land som styr ett annat land
- B) Ett område under ett lands kontroll
- C) En typ av handelsavtal
- Vad var syftet med slavhandeln?
- A) Att befria slavar
- B) Att transportera råvaror
- C) Att få arbetskraft till plantager
- Vilka var de amerikanska kolonierna?
- A) Områden som tillhörde Spanien
- B) Storbritanniens kolonier i Nordamerika
- C) Kolonier som tillhörde Frankrike
- Vad ledde till konflikten mellan Storbritannien och de amerikanska kolonierna?
- A) Ökad skatt och reglering av handeln
- B) Rivalitet med Frankrike
- C) Slaveriets avskaffande
- Vad var resultatet av fredsavtalet 1783?
- A) Storbritannien erkände USA som självständigt
- B) USA blev en del av Storbritannien
- C) Ingen förändring skedde
- Vad kallades den ekonomiska konkurrensen mellan Storbritannien och Frankrike i Nordamerika?
- A) Kolonialkriget
- B) Sjuårskriget
- C) Triangelhandeln
- Vilket av följande var en konsekvens av triangelhandeln?
- A) Ökning av slaveri
- B) Minskning av handel
- C) Självständighet för kolonierna
- Vem var George Washington?
- A) En brittisk general
- B) Den förste presidenten av USA
- C) En fransk kung
- Vad var en av de viktigaste konsekvenserna av den amerikanska revolutionen för Europa?
- A) Inga förändringar
- B) Påverkan på andra revolutioner
- C) Ökad makt för monarker
- Vilket av följande begrepp beskriver ett land som styr ett annat område?
- A) Koloni
- B) Förbundsstat
- C) President
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Koloni | Ett område som styrs av ett annat land | En typ av handelsavtal | En militärbas |
Sjuårskriget | Ett krig mellan Storbritannien och Sverige | Ett krig mellan Frankrike och England | Ett inbördeskrig |
Triangelhandeln | Handel mellan tre kontinenter | Handel med tre länder | En typ av kulturell utbyte |
Amerikanska revolutionen | En konstutställning | En konflikt mellan kolonierna och Storbritannien | En fredsavtal |
Bojkott | Att stödja ett företag | Att vägra köpa vissa varor | Att starta ett krig |
President | En regent i ett kungarike | Statschef i en republik | En ledare för oppositionen |
Självständighetsförklaringen | Ett dokument som förklarar krig | Ett dokument som beskriver lagar | Ett dokument som slår fast självständighet |
Kongressen | En militär enhet | Det lagstiftande organet i USA | En typ av skola |
Maktdelning | Att dela makt mellan olika länder | Att dela makten mellan olika organ | Att ge makt till folket |
African American | En medborgare med europeiska rötter | En medborgare med afrikanska rötter | En medborgare utan rötter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur triangelhandeln påverkade de involverade kontinenterna: Europa, Afrika och Amerika. Vilka var de mest påtagliga konsekvenserna för varje område?
- Analysera hur den amerikanska revolutionen påverkade synen på kolonialism och självständighet i andra delar av världen. Ge exempel på hur andra länder reagerade.
- Reflektera över betydelsen av källkritik när man studerar historiska händelser som slavhandel och kolonialism. Hur kan man säkerställa att man bedömer källor på ett objektivt sätt?
- Beskriv de sociala och ekonomiska konsekvenserna av den amerikanska revolutionen för olika grupper i det amerikanska samhället. Vilka grupper påverkades mest och hur?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17-20 |
D | 50% | 28-32 |
C | 70% | 39-43 |
B | 85% | 46-49 |
A | 90% | 50-55 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna