# Veckoplanering
**Årskurs:** 8
**Ämne:** Biologi
**Tema:** Människokroppen
Denna planering syftar till att ge eleverna en omfattande förståelse för människokroppens uppbyggnad och funktioner, inklusive organsystem och deras samverkan. Projektet “Bygg en modell av människokroppen” kommer att ge eleverna möjlighet att tillämpa sina kunskaper praktiskt.

## 1. Introduktion till människokroppen och dess organsystem
Undervisningen under dessa sex veckor syftar till att eleverna ska få insikt i människokroppens olika systems funktioner, inklusive cirkulationssystemet, matsmältningssystemet, och andningssystemet. Genom praktiska projekt och grupparbeten kommer eleverna att få fördjupad kunskap.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Människokroppens organsystem och deras funktioner samt hur dessa samverkar. | Eleven kan beskriva de olika organsystemens funktioner och deras betydelse i kroppen. | (Lgr 22, Biologi, åk 7-9)

### v. 10 – Människokroppens övergripande struktur (6/3 – 12/3)
– Lektion 1 – Introduktion till människokroppen och de olika organsystemen.
– Lektion 2 – Cellens uppbyggnad och dess funktioner.
– [Röd dag] – Internationella kvinnodagen (8/3).

### v. 11 – Cirkulationssystemet (13/3 – 19/3)
– Lektion 3 – Blodets sammanställning och cirkulationens väg genom kroppen.
– Lektion 4 – Hjärtats funktion och hur det pumpar blod.

### v. 12 – Andningssystemet (20/3 – 26/3)
– Lektion 5 – Andningssystemets uppbyggnad och funktion.
– Lektion 6 – Gasutbyten i lungorna och cirkulationen av syre och koldioxid.

### v. 13 – Matsmältningssystemet (27/3 – 2/4)
– Lektion 7 – Matsmältningssystemets delar och deras funktioner.
– Lektion 8 – Absorption av näringsämnen i tarmen.

### v. 14 – Projektstart: Bygg en modell av människokroppen (3/4 – 9/4)
– Lektion 9 – Introduktion till projektet och planering av modellens uppbyggnad.
– Lektion 10 – Materialutdelning och design av modellen. Grupper arbetar med att göra sina modeller.

### v. 15 – Presentation och utvärdering av projekt (10/4 – 16/4)
– Lektion 11 – Grupppresentationer av modellerna och förklaringar av organsystemens samverkan.
– Lektion 12 – Utvärdering av projekten och reflektion över vad som lärts.

## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen