Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Musik
Tema: Musik från olika kulturer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att få kunskap om musik från olika kulturer och traditioner. De ska också få möjlighet att uppleva och utöva musik tillsammans med andra. | Eleverna deltar i lektionens aktiviteter och visar grundläggande förståelse för musik från olika kulturer. |
Källa: [Lgr 22, Musik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till musik från olika kulturer (10 min)
- Presentera några olika kulturer och deras musiktraditioner.
- Visa bilder eller videoklipp på olika instrument.
- Spela upp korta musikstycken från olika kulturer.
- Diskutera vad som är unikt med varje kulturs musik.
2. Lyssning och reflektion (15 min)
- Eleverna lyssnar på ett specifikt musikstycke från en vald kultur.
- Diskutera hur musiken gör dem känslomässigt.
- Fråga eleverna om de kan identifiera några instrument i låten.
- Gör en gemensam reflektion kring vilka känslor musiken väcker.
3. Praktisk del – Skapa egen musik (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Varje grupp får skapa en enkel låt inspirerad av den kultur de nyss har lärt sig om.
- Använd gärna instrument eller skapa ljud med händer och kropp.
4. Uppvisning och gemensam reflektion (10 min)
- Varje grupp framför sin skapade musik.
- Diskutera vad de tyckte var roligast med att skapa och spela musik tillsammans.
- Sammanfatta lektionen och låt eleverna dela sina tankar om musiken från olika kulturer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Musikaliska traditioner: Förståelse för att olika kulturer har sin egen musikaliska tradition och att denna påverkar samhället.
- Instrument: Känna till olika instrument och hur de används i olika kulturer.
- Känslor genom musik: Reflektera över hur musik kan uttrycka känslor och berätta historier.
- Gruppsamspel: Vikten av att samarbeta i en grupp för att skapa musik.
- Öppenhet för olikheter: Att förstå och respektera kulturella skillnader i musikspråket.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Instrument | En artikel man spelar på för att skapa musik. | Från latin “instrumentum”, som betyder “verktyg” eller “redskap”. |
Kultur | De gemensamma värderingarna, normerna och traditionerna i en grupp människor. | Från latin “cultura”, som betyder “odling” eller “vård”. |
Musik | En konstform som involverar organisering av ljud och tystnad. | Från grekiska “mousike”, som syftar på “konsten av musorna”. |
Tradition | Något som är ärvt eller överfört från en generation till en annan. | Från latinska “traditio”, som betyder “överlämnande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan musik från olika kulturer berika vår egen musik?
- B. Tänk på en låt som gör dig glad. Vad tror du att den kulturella influensen är?
- C. Kan musik förena människor från olika kulturer? Ge exempel på hur det kan ske.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en enkel komposition inspirerad av en kultur som de lärde sig om under lektionen. De får använda instrument som finns i klassrummet eller improvisera med kroppsliga ljud. Varje grupp övar sin komposition i ca 15 minuter, och därefter genomför de en kort presentation för klassen. Målet är att uppmuntra samarbete och kreativt tänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket instrument hörde du idag? | [Svar] |
Vad tyckte du om musiken vi hörde? | [Svar] |
Vilken kultur inspirerade din musik? | [Svar] |
Hur kände du dig när du lyssnade? | [Svar] |
Vad var roligast med att skapa musik? | [Svar] |
Vilka andra instrument skulle du vilja lära dig? | [Svar] |
Tycker du att musik kan förena folk? | [Svar] |
Vad har du lärt dig om musik idag? | [Svar] |
Hemuppgift
Eleverna ombeds att göra en liten presentation om ett musikinstrument från en kultur de är intresserade av. De ska inkludera information om instrumentets historia, hur det spelar, och eventuell musik som kan spelas på det. Presentationen ska vara 1-2 A4-sidor lång.
Citat
“Musik är ett universellt språk.” – Richard Paul Evans (200) Detta citat betonar hur musik sträcker sig över kulturella och språkliga gränser, vilket är en central del av temat för denna lektion. Det visar på musikens kraft att förena människor oavsett bakgrund.