Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Verbformer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i korrekt användning av verbformer i engelska språket.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Språkets struktur och uppbyggnad, inklusive verbens former och funktioner. | Eleven kan använda grundläggande grammatiska strukturer i skrift och tal. |
Källa: (Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- She (to go) to the market every Saturday.
- a) goed
- b) goes
- c) going
- d) gone
- They (to eat) breakfast at 8 AM yesterday.
- a) eat
- b) ate
- c) eated
- d) eating
- He (to write) a letter now.
- a) writes
- b) writing
- c) wrote
- d) written
- We (to see) that movie last week.
- a) seen
- b) sees
- c) saw
- d) seeing
- I (to read) a book right now.
- a) reads
- b) read
- c) reading
- d) good
- She (to finish) her homework before dinner.
- a) finishes
- b) finished
- c) finishing
- d) finish
- They (to visit) their grandparents next month.
- a) visits
- b) visited
- c) visiting
- d) visit
- He (to play) football every Sunday.
- a) played
- b) plays
- c) play
- d) playing
- We (to go) to the concert last night.
- a) gone
- b) goes
- c) went
- d) go
- I (to make) dinner right now.
- a) maked
- b) makes
- c) making
- d) make
- You (to know) the answer to the question.
- a) knows
- b) knew
- c) knowing
- d) know
- She (to take) the bus every morning.
- a) taked
- b) takes
- c) taking
- d) take
- They (to be) at the party last weekend.
- a) was
- b) were
- c) be
- d) being
- He (to have) a meeting yesterday.
- a) had
- b) has
- c) having
- d) have
- We (to run) in the park every day.
- a) runs
- b) ran
- c) running
- d) run
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Verb | En handling eller tillstånd | En person | En plats |
| Adjektiv | Beskriver substantiv | En typ av verb | En handling |
| Substantiv | En plats | En sak eller person | En känsla |
| Adverb | Beskriver verb | En typ av substantiv | En plats |
| Pronomen | Används istället för substantiv | En typ av verb | En beskrivning |
| Preposition | Visar förhållande mellan ord | En typ av verb | En känsla |
| Subjunktiv | En form av verb | En typ av substantiv | En plats |
| Infinitiv | Grundform av verb | En typ av adjektiv | En känsla |
| Konjunktion | Binder samman satser | En typ av verb | En beskrivning |
| Interjektion | Uttrycker känslor | En typ av substantiv | En plats |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan presens och preteritum. Ge exempel på verb i båda formerna och diskutera när de används i en mening.
- Diskutera vikten av att använda rätt verbform i olika typer av texter, till exempel i formella och informella sammanhang.
- Resonera kring hur felaktig användning av verbformer kan påverka förståelsen av en text. Ge exempel.
- Reflektera över hur du personligen lär dig och övar på att använda verbformer korrekt. Vilka metoder fungerar bäst för dig?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | 17 (minst) |
| D | 40% | 22 |
| C | 50% | 28 |
| B | 70% | 39 |
| A | 90% | 50 (max) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna