Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia
Tema: Handel, kolonialism och amerikanska revolutionen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder, samt deras förmåga att tolka och värdera historiska källor. Eleverna ska visa kunskap om europeisk kolonisation, slavhandel, den globala handeln och revolutionernas betydelse för framväxten av nya samhällsideer och politiska ideologier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna förstå och förklara slaveri och dess konsekvenser. | Eleven kan redogöra för några centrala händelser, aktörer och förändringsprocesser inom det aktuella temat. |
Källa: (Gy11, Kursplan Historia 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande händelser anses vara startpunkten för den amerikanska revolutionen?
- a) Boston Tea Party
- b) Sjuårskriget
- c) Förklaringen av självständighet
- Vad innebar triangelhandeln?
- a) Handel mellan Europa, Asien och Afrika
- b) Handel som involverade slavtransport över Atlanten
- c) En allians mellan tre kolonier
- Vilken konsekvens hade den europeiska kolonisationen på ursprungsbefolkningen?
- a) Ingen påverkan
- b) Fördrivning och kulturförlust
- c) Ökad handel och samarbete
- Vad var en kolonialmakt?
- a) Ett land som styrde sig själv
- b) Ett land som kontrollerade andra länder
- c) En typ av handelsorganisation
- Vilket av följande begrepp beskriver ett land som styr ett annat?
- a) Koloni
- b) Bojkott
- c) Förbundsstat
- Vem var George Washington?
- a) En brittisk general
- b) Första presidenten av USA
- c) En fransk filosof
- Vad var syftet med Boston Tea Party?
- a) Att protestera mot brittiska skatter
- b) Att fira självständighet
- c) Att starta ett krig
- Vilken roll spelade Frankrike i den amerikanska revolutionen?
- a) De var allierade med Storbritannien
- b) De stödde kolonisternas kamp för självständighet
- c) De var neutrala
- Vad innebar maktdelning i den nya amerikanska staten?
- a) Makten samlades hos presidenten
- b) Makten delades mellan olika institutioner
- c) Ingen makt fanns
- Vilken händelse markerade slutet på den amerikanska revolutionen?
- a) Boston Tea Party
- b) Fredsavtalet 1783
- c) Sjuårskriget
- Vad var en konsekvens av sjuårskriget för Storbritannien?
- a) De förlorade alla kolonier
- b) De blev den ledande kolonialmakten
- c) De blev ekonomiskt svagare
- Vad är en koloni?
- a) Ett område som har självstyre
- b) Ett område som styrs av en annan makt
- c) Ett handelsföretag
- Vilken typ av varor transporterades ofta i triangelhandeln?
- a) Textilier och råvaror
- b) Socker, tobak och slavar
- c) Elektronik och bilar
- Vad innebar den amerikanska självständighetsförklaringen?
- a) Att kolonierna ville ha mer skatt
- b) Att kolonierna bröt sig ur Storbritannien
- c) Att kolonierna ville bli en del av Frankrike
- Vilken effekt hade handel och kolonialism på Europa?
- a) Ökad fattigdom
- b) Stora ekonomiska vinster
- c) Avskaffande av monarkier
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kolonialmakt | Land med makt över ett annat område | En typ av krig | Ett handelsavtal |
Triangelhandel | En handel mellan tre parter | En cirkulär ekonomi | En typ av skatteplan |
Sjuårskriget | Ett krig mellan England och Frankrike | En fred mellan kolonier | En ekonomisk kris |
Boston Tea Party | Protest mot skatter | En fest | En handelsavtal |
Självständighetsförklaring | Dokument för frihet | En lag i USA | En typ av skattebeslut |
Förbundsstat | En stat med individer | En federal stat | En militär allians |
Maktdelning | Makt hos en person | Makten delad mellan organ | Ingen makt alls |
President | Statschef i en republik | En ledare för kolonier | En brittisk general |
Kongressen | Lagstiftande organ i USA | En typ av domstol | En handelsorganisation |
Slaveri | En form av frihet | Tvingande arbete | En typ av företag |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur triangelhandeln påverkade samhällena i Europa, Afrika och Amerika. Vilka konsekvenser ser vi än idag?
- Analysera de faktorer som ledde till den amerikanska revolutionen. Hur påverkade upplysningstankar och ekonomiska förhållanden kolonisternas vilja att bryta sig loss från Storbritannien?
- Reflektera över hur kolonialismen har påverkat dagens globala samhälle. Vilka spår av kolonialismen kan vi se i moderna relationer och kulturer?
- Bedöm betydelsen av den amerikanska revolutionen för andra länder och revolutioner som följde. Hur inspirerade den amerikanska kampen för självständighet andra nationer?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 16 (inkl. 4 resonerande) |
D | 50 % | 28 (inkl. 6 resonerande) |
C | 70 % | 39 (inkl. 10 resonerande) |
B | 80 % | 44 (inkl. 12 resonerande) |
A | 90 % | 50 (inkl. 14 resonerande) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna