Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Ett tal för retorikanalys
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka retoriska element i ett tal. Eleverna ska kunna identifiera talarens syften, använda avsedda retoriska grepp och resonera kring effektiviteten i dessa grepp i förhållande till målgruppen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska analysera och tolka retoriska verktyg och strategier i tal och argumenterande texter. | Eleven kan göra enkla analyser av retoriska verktyg i tal och visar förståelse för talarens syfte och målgrupp. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en vanlig retorisk figur?
- a) Metafor
- b) Epilog
- c) Manus
- Vad kallas den känsla talaren vill väcka hos åhörarna?
- a) Logos
- b) Pathos
- c) Ethos
- Vilket av följande är inte en del av talets struktur?
- a) Inledning
- b) Gällande rätt
- c) Avslutning
- Vad är syftet med en inledning i ett tal?
- a) Att sammanfatta talet
- b) Att fånga publikens intresse
- c) Att avsluta ämnet
- Vilket av följande är ett exempel på ethos?
- a) Användning av statistik
- b) Talarens trovärdighet
- c) Emotionella berättelser
- Vilken typ av argumentation är baserad på fakta och logik?
- a) Pathos
- b) Logos
- c) Ethos
- Vad betyder “retoriska frågor”?
- a) Frågor som ställs för att få svar
- b) Frågor som inte förväntar sig ett svar
- c) Frågor som inte har svar
- Vilken funktion har ett retoriskt grepp i ett tal?
- a) Att förvirra åhörarna
- b) Att förstärka ett budskap
- c) Att avslöja hemligheter
- Vilket av följande exempel är en analogi?
- a) “Livets resa är som en bok.”
- b) “Jag är trött.”
- c) “Hon är den bästa studenten.”
- Vad kallas en upprepning för att förstärka ett budskap?
- a) Alliteration
- b) Anafor
- c) Hyperbol
- Vilken typ av tal är avsett för att övertyga?
- a) Informativt tal
- b) Argumenterande tal
- c) Ceremoniellt tal
- Vad är “kontrasterande argumentation”?
- a) Att jämföra olika idéer
- b) Att enbart stödja sin egen åsikt
- c) Att ta bort svaga argument
- Vilken typ av känslor försöker talaren vanligtvis väcka med pathos?
- a) Logiska känslor
- b) Känslor av glädje och skräck
- c) Känslor av syskonkärlek
- Vad är en “häck” i retoriken?
- a) En upprepning av ljud
- b) En fråga utan svar
- c) En sammanfattning av poänger
- Vad är “den gyllene medelvägen” i retorik?
- a) En extrem position
- b) En balanserad åsikt
- c) En osäker ställning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Retorik | Konsten att övertyga | En typ av musik | En skriftlig text |
Argument | En åsikt | En fråga | En bevisning |
Logos | Känsla | Logik | Trovärdighet |
Pathos | Rationellt tänkande | Känslomässig påverkan | Trovärdighet |
Ethos | Talarens trovärdighet | En typ av fråga | En argumentationsmetod |
Analogi | Jämförelse | En upprepning | En motsats |
Anafor | En typ av tal | En upprepning av ord | En sammanfattning |
Känslor | Emotioner | Tankar | Fakta |
Talarens syfte | Att underhålla | Att informera | Att övertyga |
Avslutning | Sammanfattning | Introduktion | Argumentation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Välj ett retoriskt grepp som du tycker är särskilt effektivt i ett tal. Beskriv varför du tycker att det är effektivt och ge exempel på hur det kan användas för att förstärka ett budskap.
- Diskutera skillnaden mellan ethos, pathos och logos. Hur påverkar dessa olika strategier en talare och publiken? Ge exempel.
- Reflektera över ett tal du har hört nyligen. Vilka retoriska tekniker använde talaren? Hur påverkade dessa tekniker ditt intryck av talet?
- Analysera en känd talare (ex. en politiker eller en offentlig person). Vilka retoriska verktyg använder de och hur påverkar det deras förmåga att kommunicera med sin publik?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 17 (inkl. 3 poäng från resonerande frågor) |
D | 50 | 27 (inkl. 5 poäng från resonerande frågor) |
C | 65 | 35 (inkl. 10 poäng från resonerande frågor) |
B | 80 | 45 (inkl. 15 poäng från resonerande frågor) |
A | 90 | 50 (inkl. 20 poäng från resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna