Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Satsdelen adverbial
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets struktur, till exempel sats- och meningsbyggnad, och tempus. | Eleven skriver texter med flera meningar och strukturerar texterna på ett delvis fungerande sätt. |
Textbindning med hjälp av sambandsord. | Eleven läser texter med bekant innehåll med visst flyt och visar grundläggande förståelse av innehållet. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till adverbial (10 min)
- Förklara vad adverbial är och vilken funktion de fyller i en mening.
- Ge exempel på olika typer av adverbial (tidsadverbial, platsadverbial, sättsadverbial).
- Diskutera kort om hur adverbial kan förändra en mening.
2. Identifikation av adverbial i exempelmeningar (15 min)
- Ge eleverna några meningar med markerade adverbial.
- Låt eleverna arbeta i par för att identifiera och diskutera adverbialens funktioner.
- Sammanfatta som klass vad de har kommit fram till.
3. Skapa egna meningar med adverbial (15 min)
- Instruera eleverna att skriva egna meningar där de inkluderar minst tre olika adverbial.
- Låt dem byta meningar med en partner för att ge feedback.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Diskutera med eleverna vad de har lärt sig och hur de kan använda adverbial i sina egna texter.
- Ställ frågor som: “Hur kan adverbial hjälpa till att göra våra texter mer intressanta?”
Ämnesinnehåll
- Adverbials funktioner: Adverbial används för att ge mer information om verb, adjektiv eller hela situationen. Exempelvis “Hon springer snabbt” (sättsadverbial).
- Typer av adverbial: Det finns olika typer av adverbial såsom tidsadverbial (“Jag ska träna på måndag”), platsadverbial (“Han bor i Stockholm”) och sättsadverbial (“De pratar tyst”).
- Meningsbyggnad: Hur man bygger meningar och placerar adverbial på olika ställen i en mening för att ändra betoning eller stil.
- Sambandsord: Sambandsord hjälper att knyta samman tankar och idéer i texten, vilket gör språket mer flytande.
- Kreativt skrivande: Att använda adverbial för att öka språklig variation i egna texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Adverbial | Satsdel som ger information om verb, adjektiv eller hela satser. | Härstammar från latinets “adverbium”. |
Sättsadverbial | Adverbial som beskriver hur något görs. | Sätter i relation till verb. |
Platsadverbial | Adverbial som anger var något sker. | Kommer från latinets “locus” som betyder plats. |
Diskussionsfrågor
- A. Kan adverbial förändra meningen i en text? Ge exempel.
- B. Hur kan vi använda adverbial för att göra våra berättelser mer målande?
- C. Vilken typ av adverbial tror ni är mest användbara när man skriver dagbok och varför?
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i grupper om tre för att skapa en kort historia (5-7 meningar) som innehåller alla de olika typerna av adverbial som de har lärt sig. De ska sedan läsa sin historia högt för klassen, och klassen ska tillsammans identifiera adverbialen i berättelserna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett adverbial? | En satsdel som ger mer information om verb eller substantiv. |
Nämn tre typer av adverbial. | Tidsadverbial, platsadverbial, sättsadverbial. |
Ge ett exempel på en mening med ett adverbial. | “Han springer snabbt.” |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse på minst en sida där de använder minst fem olika adverbial. Berättelsen ska vara spännande och kreativ och få in tids-, plats- och sättsadverbial.
Citat
“Språk är auran som justerar vårt medvetande.” – Victor Hugo (1802-1885). Detta citat påminner oss om språket och dess kraft, och hur vi genom att använda adverbial kan ge djup och nyans till våra skriftliga uttryck.