Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Matematik
Tema: Kortdivision
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper i kortdivision samt deras förmåga att tillämpa denna metod i praktiska situationer.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska utveckla strategier för att lösa division och andra räkneoperationer. | Eleven kan utföra enklare divisioner med rest. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 4)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 24 delat med 6?
- A) 4
- B) 3
- C) 6
- Vad är 56 delat med 7?
- A) 7
- B) 8
- C) 9
- Om 48 delar du med 8, vad får du?
- A) 6
- B) 5
- C) 7
- Vad är kvoten av 45 delat med 5?
- A) 9
- B) 8
- C) 7
- När du delar 63 med 9, vad blir resultatet?
- A) 6
- B) 7
- C) 8
- Vad är 81 delat med 9?
- A) 7
- B) 8
- C) 9
- Vad får du om du delar 32 med 4?
- A) 6
- B) 7
- C) 8
- Om du delar 50 med 10, vad är svaret?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- Vad är 36 delat med 6?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- Vad är 72 delat med 8?
- A) 7
- B) 8
- C) 9
- Om du delar 54 med 6, vad får du?
- A) 9
- B) 8
- C) 7
- Vad är 18 delat med 2?
- A) 7
- B) 8
- C) 9
- Vad är 90 delat med 10?
- A) 9
- B) 10
- C) 8
- Vad är 27 delat med 3?
- A) 8
- B) 9
- C) 10
- Vad är 100 delat med 5?
- A) 20
- B) 25
- C) 15
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Kortdivision | En lång metod för att dela | En metod för att dela upp tal i mindre delar | En metod för multiplikation |
| Kvot | Resultatet av en division | Ett tal som multipliceras | En rest |
| Division | Att addera tal | Att subtrahera tal | Att dela tal |
| Rest | Det som blir kvar efter division | En del av ett heltal | Resultatet av multiplikation |
| Heltal | Ett tal utan decimaler | Ett tal med decimaler | Ett bråk |
| Delat med | Att multiplicera | Att subtrahera | Att dela |
| Dela | Att göra något mindre | Att fördela något | Att addera |
| Multiplikation | Att dela upp | Att kombinera | Att addera |
| Tal | En siffra som representerar mängd | En bokstav | En symbol |
| Resultat | Svaret på en räkning | En siffra som inte betyder något | En formel |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara kort hur du utför en kortdivision och ge ett exempel på när du använder den i vardagen.
- Diskutera varför division är en viktig färdighet att kunna och ge exempel på situationer där division används.
- Resonera om skillnaden mellan kortdivision och långdivision. När använder man vilken metod?
- Beskriv hur du hanterar situationer där du får en rest i en division. Ge exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30 % | 17 (inkl. resonerande frågor) |
| D | 50 % | 27 |
| C | 70 % | 38 |
| B | 85 % | 46 |
| A | 90 % | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna