Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Tyska
Tema: Genau Neu, sid 30
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i tyska språket, med fokus på att förstå och använda grundläggande grammatik, ordförråd och kommunikation i vardagliga situationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter från olika medier, samtal och skriftlig kommunikation. | Eleven kan delta i samtal och formulera sig enkelt i skrift. |
Källa: (Lgr 22, Moderna språk, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad betyder “Guten Morgen” på svenska?
- a) God natt
- b) God morgon
- c) Hej
- Hur säger man “Tack” på tyska?
- a) Bitte
- b) Danke
- c) Ja
- Vilket av följande ord betyder “hund” på tyska?
- a) Katze
- b) Hund
- c) Vogel
- Vad är den tyska termen för “skola”?
- a) Schule
- b) Universität
- c) Lehrer
- Vilket av följande ord betyder “vän” på tyska?
- a) Freund
- b) Feind
- c) Nachbar
- Vad betyder “Ich habe” på svenska?
- a) Jag kommer
- b) Jag har
- c) Jag går
- Vilken tid på dagen används vanligtvis “Guten Abend”?
- a) Morgon
- b) Eftermiddag
- c) Kväll
- Vad betyder “Wie geht’s?” på svenska?
- a) Vad gör du?
- b) Hur mår du?
- c) Vad heter du?
- Hur säger man “Hej då” på tyska?
- a) Auf Wiedersehen
- b) Willkommen
- c) Tschüss
- Vilket av följande är en tysk nationaldag?
- a) Tag der Deutschen Einheit
- b) Weihnachten
- c) Ostern
- Vilket verb betyder “att vara” på tyska?
- a) haben
- b) sein
- c) werden
- Vad är den korrekta översättningen av “Jag heter Anna”?
- a) Ich bin Anna
- b) Ich heiße Anna
- c) Ich habe Anna
- Vad betyder “bitte” på svenska?
- a) Snälla
- b) Varsågod/Tack
- c) Förlåt
- Vad är “das Buch” på svenska?
- a) Filmen
- b) Boken
- c) Tidskriften
- Hur säger man “välkommen” på tyska?
- a) Tschüss
- b) Willkommen
- c) Danke
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hund | En katt | En hund | En fågel |
Katze | En katt | En hund | En kanin |
Schule | En skola | En lektion | En universitet |
Freund | En vän | En fiende | En granne |
Abend | Morgon | Eftermiddag | Kväll |
Danke | Snälla | Tack | Varsågod |
Buch | En tidskrift | En bok | En tidning |
Ja | Nej | Ja | Kanske |
Auf Wiedersehen | Hej | Hej då | Välkommen |
Guten Morgen | God natt | God morgon | God kväll |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du kan använda tyska i ditt vardagsliv. Ge exempel på situationer där språket kan vara användbart.
- Reflektera över skillnaderna mellan tyska och svenska språket. Vilka likheter och skillnader har du observerat?
- Diskutera betydelsen av att lära sig ett främmande språk. Hur tror du att språkkunskaper kan påverka dina framtida möjligheter?
- Berätta om en tysk kulturtradition eller högtid som du känner till. Varför är den viktig och hur firas den?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Poäng (totalt 55) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27 |
C | 70% | 39 |
B | 85% | 47 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna