Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 9
Ämne:
Engelska
Tema:
Poesi under Harlem Renaissance
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om poesin under Harlem Renaissance, inklusive dess historiska och kulturella kontext, viktiga författare och stilistiska drag.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära verk från olika tidsepoker och kulturer. | Eleven kan beskriva och förklara centrala teman och stilistiska drag i enskilda verk. |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken författare är mest känd för sina verk under Harlem Renaissance?
- A) Langston Hughes
- B) William Faulkner
- C) Zora Neale Hurston
- Vilket tema är centralt i mycket av poesi från Harlem Renaissance?
- A) Natur och landskap
- B) Rasidentitet och kamp
- C) Krig och fred
- Vilket årtionde började Harlem Renaissance?
- A) 192-talet
- B) 193-talet
- C) 194-talet
- Vilken litterär stil präglade många verk under Harlem Renaissance?
- A) Romantiken
- B) Modernismen
- C) Realismen
- Vilket av följande verk är skrivet av Langston Hughes?
- A) Their Eyes Were Watching God
- B) The Weary Blues
- C) The Great Gatsby
- Vad hade Harlem Renaissance för påverkan på den amerikanska kulturen?
- A) Stärkte den vita dominansen
- B) Främjade afroamerikansk kultur och identitet
- C) Ökade segregation
- Vilken stad var centrum för Harlem Renaissance?
- A) Chicago
- B) New York
- C) Detroit
- Vilket av följande var en viktig musikstil under Harlem Renaissance?
- A) Rock
- B) Jazz
- C) Country
- Vem skrev dikten “I, Too”?
- A) Claude McKay
- B) Langston Hughes
- C) Countee Cullen
- Vad symboliserade “The New Negro” under Harlem Renaissance?
- A) En återgång till traditioner
- B) En ny självbild och identitet för afroamerikaner
- C) En förlust av kulturell identitet
- Vilket av följande var en viktig litterär tidning under Harlem Renaissance?
- A) The Crisis
- B) The New Yorker
- C) Time
- Vad handlade många av de poetiska verken om under denna period?
- A) Europeiska traditioner
- B) Afroamerikanska erfarenheter och identitet
- C) Teknik och framtid
- Vilket av följande verk handlar om en afroamerikansk kvinnas kamp?
- A) The Color Purple
- B) Invisible Man
- C) Their Eyes Were Watching God
- Vilken poet är känd för att ha använt jazzrytmer i sina dikter?
- A) Gwendolyn Brooks
- B) Langston Hughes
- C) Nikki Giovanni
- Vilken stil präglade ofta dikterna under Harlem Renaissance?
- A) Formalistisk
- B) Fri vers
- C) Lyrisk
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Harlem Renaissance | En musikkultur | En litterär rörelse | En konstform |
| Jazz | Musikgenre | Dansstil | Litterär teknik |
| Modernism | Tidigare konstform | Litterär stil | Samtida teknologi |
| Afroamerikansk | Person från Afrika | Person av afrikansk härkomst i USA | En musikstil |
| Identitet | SJälvkänsla | Rättigheter | Medborgarskap |
| Motstånd | Att ge upp | Att kämpa emot | Att acceptera |
| Stil | Form av konst | Ämne i litteratur | Genre |
| Tema | Huvudidé | Slutord | Karaktärstyp |
| Dikt | Litterär form | Prosa | Novell |
| Konstnär | En som skapar | En som kritiserar | En som analyserar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur Harlem Renaissance påverkat den moderna litteraturen. Ge exempel på specifika författare och verk.
Svarsbeskrivning: Eleven bör diskutera inflytandet av författare som Langston Hughes och Zora Neale Hurston, och hur deras teman och stil har inspirerat samtida författare. Referenser till specifika verk och deras teman är viktiga.
- Reflektera över hur teman av rasidentitet och kultur skiljer sig i Harlem Renaissance-poesi jämfört med tidigare litterära rörelser.
Svarsbeskrivning: Här bör eleven beskriva hur Harlem Renaissance-poesin utmanade tidigare normer och skilde sig genom att sätta fokus på afroamerikansk identitet, kultur och erfarenheter, till skillnad från mer homogen litteratur tidigare.
- Analysera ett av de verk du har läst från denna period. Vilka stilistiska drag kan du identifiera, och hur bidrar de till verkets budskap?
Svarsbeskrivning: Eleven ska göra en djupgående analys av ett specifikt verk och diskutera dess stilistiska drag, som rytm och bildspråk, samt hur dessa bidrar till att förstärka det övergripande budskapet i verket.
- Hur tror du att Harlem Renaissance har påverkat dagens afroamerikanska poeter? Ge exempel på moderna poeter som kan inspirerats av denna rörelse.
Svarsbeskrivning: Här förväntas eleven koppla historiska influenser till nutida poesi och ge exempel på samtida poeter som t.ex. Nikki Giovanni eller Maya Angelou, och diskutera hur de reflekterar över de teman som var centrala under Harlem Renaissance.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent rätt (%) | Poäng (antal rätt) |
|---|---|---|
| E | 30% | 17 (inkl resonerande) |
| D | 50% | 27 (inkl resonerande) |
| C | 60% | 33 (inkl resonerande) |
| B | 80% | 44 (inkl resonerande) |
| A | 90% | 50 (inkl resonerande) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna