Kompakt AI-Knappmeny

Prov. SFI C. Språkförståelse och kommunikation. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: SFI C

Tema: Språkförståelse och kommunikation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i svenska språket, med fokus på hörförståelse, läsförståelse, muntlig interaktion och skriftlig färdighet. Provets design syftar till att ge en helhetsbild av elevens språkförmåga och deras förmåga att tillämpa språket i praktiska situationer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikation i olika sammanhang Eleven kan förstå och återge innehåll i korta, enkla texter.

Källa: Kursplan för SFI C

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är syftet med att läsa en text?
    • A) För att fördriva tiden
    • B) För att få information
    • C) För att träna på att skriva
  2. Vilken typ av text är en nyhetsartikel?
    • A) Fiktiv text
    • B) Informativ text
    • C) Litterär text
  3. Vad innebär “hörförståelse”?
    • A) Att förstå skriven text
    • B) Att förstå talad kommunikation
    • C) Att förstå bilder
  4. Vad är en dialog?
    • A) En text med ett enda perspektiv
    • B) Ett samtal mellan två eller flera personer
    • C) En berättelse med en huvudkaraktär
  5. Vilket av följande är ett exempel på en skriftlig uppgift?
    • A) Att delta i ett samtal
    • B) Att skriva en uppsats
    • C) Att lyssna på en föreläsning
  6. Vilken typ av språk används i en instruktion?
    • A) Formellt språk
    • B) Fiktivt språk
    • C) Slang
  7. Hur kan man visa att man lyssnar aktivt?
    • A) Genom att titta på mobilen
    • B) Genom att nicka och ställa frågor
    • C) Genom att prata hela tiden
  8. Vad är viktigt att tänka på när man skriver en text?
    • A) Att använda komplicerade ord
    • B) Att texten är tydlig och sammanhängande
    • C) Att texten är kort
  9. Vad är en sammanfattning?
    • A) En lång berättelse
    • B) En kort återgivning av huvudpunkterna
    • C) En lista över ord
  10. Vilket av följande är inte en typ av text?
    • A) Novell
    • B) Recept
    • C) Känsla
  11. Vilken funktion har ett frågetecken?
    • A) Det visar att något är sant
    • B) Det indikerar en fråga
    • C) Det avslutar en uppsats
  12. Vad innebär att “bearbeta en text”?
    • A) Att skriva den på nytt
    • B) Att diskutera den med andra
    • C) Att analysera och förbättra den
  13. Vad är viktigt när man ger feedback på en text?
    • A) Att kritisera hårt
    • B) Att ge konstruktiv kritik
    • C) Att ignorera texten
  14. Vad menas med “språklig variation”?
    • A) Samma språk används alltid
    • B) Språket förändras över tid och plats
    • C) Ingen förändring i språket
  15. Vilken typ av kommunikation används mest i sociala medier?
    • A) Skriftlig kommunikation
    • B) Muntlig kommunikation
    • C) Visuell kommunikation

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Kommunikation Att prata med andra Att skriva brev Att läsa böcker
Hörförståelse Att förstå talat språk Att skriva ner information Att läsa texter
Sammanfattning Att berätta allt Att återge huvudsakliga punkter Att läsa länge
Skriftlig färdighet Att tala offentligt Att skriva korrekt Att lyssna aktivt
Dialog Ett samtal En monolog En berättelse
Instruktion En uppmaning En lång text En diskussion
Aktivt lyssnande Att prata hela tiden Att ignorera Att visa intresse
Feedback Att ge beröm Att ge konstruktiv kritik Att vara tyst
Variation Att vara detsamma Att förändras Att vara tråkig
Texttyp En typ av språk En typ av skrift En typ av samtal

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över vikten av att förstå olika texttyper och ge exempel på situationer där det kan vara användbart.
  2. Diskutera hur aktivt lyssnande kan förbättra dina kommunikativa färdigheter. Ge konkreta exempel.
  3. Analysera en text du nyligen har läst. Vilka element gjorde den effektiv? Vad skulle kunna förbättras?
  4. Beskriv hur du skulle förbereda dig för att skriva en uppsats. Vilka steg skulle du ta och varför?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17 (E)
D 50% 28 (D)
C 65% 36 (C)
B 80% 44 (B)
A 90% 50 (A)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp