Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 6

Ämne:

Historia

Tema:

Stormaktstid

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges historia under stormaktstiden, inklusive viktiga händelser, personer och konsekvenser av denna period. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av elevernas förståelse och förmåga att resonera kring temat.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om Sveriges historia, särskilt om stormaktstiden.Eleven kan ge exempel på några viktiga händelser och personer under stormaktstiden.

Källa: (Lgr 22. Historia, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket år inleddes det stora nordiska kriget? – A) 170 – B) 1718 – C) 168
  2. Vem var Sveriges kung under stormaktstiden? – A) Gustav II Adolf – B) Karl XI – C) Olof Skötkonung
  3. Vad kallas den tid då Sverige hade stor makt i Europa? – A) Stormaktstiden – B) Medeltiden – C) Renässansen
  4. Vilken händelse inträffade vid Lützen 1632? – A) Slaget där Gustav II Adolf dog – B) Freden i Brömsebro – C) Kalmarkriget
  5. Vad var en konsekvens av stormaktstiden för Sverige? – A) Ökad handelsverksamhet – B) Minskad befolkning – C) Större självständighet från Danmark
  6. Vem var drottning under stormaktstiden? – A) Kristina – B) Ulrika Eleonora – C) Margareta
  7. Vilket krig utkämpade Sverige mot Ryssland under stormaktstiden? – A) Stora nordiska kriget – B) Karlskrona kriget – C) Skånska kriget
  8. När avsade sig Karl XII från tronen? – A) 1718 – B) 1719 – C) 172
  9. Vilken stad blev Sveriges huvudstad under stormaktstiden? – A) Göteborg – B) Uppsala – C) Stockholm
  10. Vad var ett viktigt handelsområde för Sverige under stormaktstiden? – A) Medelhavet – B) Östersjön – C) Nordsjön
  11. Vad var syftet med Karl XI:s reduktion? – A) Minska antalet soldater – B) Öka kungens makt – C) Öka skatteintäkterna
  12. Vilka var de två huvudmotståndarna i det stora nordiska kriget? – A) Sverige och Ryssland – B) Sverige och Danmark – C) Sverige och Polen
  13. Vad kallas den period av kulturell blomstring som ägde rum under stormaktstiden? – A) Barocken – B) Renässansen – C) Romantiken
  14. Vilken betydelse hade stormaktstiden för Sveriges gränser? – A) Gränserna förblev oförändrade – B) Gränserna minskade – C) Gränserna expanderade
  15. Vad kännetecknar stormaktstidens arkitektur? – A) Prakt och storslagenhet – B) Enkelhet – C) Modern stil

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
StormaktstidPeriod av stor maktPeriod av svaghetPeriod av krig
Karl XIIEn dansk kungEn svensk kungEn norsk kung
LützenSlag i DanmarkSlag i TysklandSlag i Finland
BarockEn musikstilEn konststilEn litterär stil
ReduktionMinska skatterÅterta egendomÖka makten
DrottningEn adjunktKungens fruEn prinsessa
KrigFredKonfliktSamarbete
UppsalaEn stadEn kungEn flod
HändelseEn oviktig sakEn viktig sakEn vanlig dag
KungsgårdEn gård för kungarEn gård för bönderEn gård för präster

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur stormaktstiden påverkade Sveriges roll i Europa. Vilka faktorer bidrog till detta?
  2. Vilka var de mest betydelsefulla händelserna under stormaktstiden och varför var de viktiga?
  3. Reflektera över hur stormaktstiden har påverkat den svenska identiteten idag. Kan vi se spår av denna tid i vår nutida kultur och samhälle?
  4. Analysera hur olika kungar och drottningar bidrog till Sveriges makt under stormaktstiden. Vilka egenskaper hade de framgångsrika ledarna?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30(17)
D50(27)
C70(38)
B85(47)
A90(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna