Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Samhällskunskap. Demokrati och samhällsfrågor. v. 50 – v. 6. [Åk. 7]

# Veckoplanering
**Årskurs:** åk 7 **Ämne:** Samhällskunskap **Tema:** Demokrati och samhällsfrågor
Denna planering sträcker sig över en längre period och syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för demokratins grundläggande principer, samhällsfrågor och hur dessa påverkar deras liv och omvärld. Genom olika ämnesblock och aktiviteter får eleverna möjlighet att diskutera, analysera och reflektera över aktuella samhällsteman.

## 1. Grundläggande principer för demokrati och medborgarskap
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en förståelse för demokratins strukturer och värderingar. Genom att undersöka olika politiska system och medborgarnas rättigheter och skyldigheter får eleverna de verktyg de behöver för att engagera sig i samhällsfrågor.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|———————|
| Hur demokrati fungerar och vilka värden som ligger till grund för det demokratiska systemet. | Eleven ger exempel på hur demokrati fungerar i Sverige. |
| Medborgarskapets betydelse och rättigheter och skyldigheter i ett demokratiskt samhälle. | Eleven kan beskriva medborgarens rättigheter och skyldigheter. |
(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7)

### v. 50 – v. 1
#### v. 50 – Demokrati och dess grundprinciper (11/12-17/12)
– Lektion 1 – Introduktion till demokratiska grundprinciper.
– Lektion 2 – Diskussion om medborgarskap och rättigheter.
#### v. 1 – Medborgarskap och engagemang (1/1-7/1)
– Lektion 3 – Arbete med grupper om medborgarskap.
– Lektion 4 – Presentation av gruppernas arbete.

## 2. Samhällsfrågor och mediebild
Undervisningen under dessa veckor fokuserar på aktuella samhällsfrågor och hur media påverkar vår förståelse av dessa frågor. Eleverna får möjlighet att analysera och diskutera olika perspektiv i samhällsdebatten.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|———————|
| Aktuella samhällsfrågor i Sverige och globalt samt begriplig mediebevakning av dessa frågor. | Eleven identifierar och beskriver aktuella samhällsfrågor. |
| Hur olika medieformat sprider nyheter och information. | Eleven kan diskutera hur media påverkar samhället. |
(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7)

### v. 2 – v. 3
#### v. 2 – Mediebild och informationskällor (8/1-14/1)
– Lektion 5 – Hur media formar vår bild av verkligheten.
– Lektion 6 – Diskussion om trovärdighet hos olika källor.
#### v. 3 – Aktuella samhällsfrågor (15/1-21/1)
– Lektion 7 – Presentation av aktuella samhällsfrågor.
– Lektion 8 – Gruppdiskussion om val av ämnen.

## 3. Politisk påverkan och samhällsengagemang
I detta ämnesblock kommer eleverna att utforska hur medborgare kan påverka politik och samhälle, samt få insikt om olika sätt att engagera sig i samhällsviktiga frågor.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|———————|
| Exempel på olika sätt att påverka politiken och samhället som medborgare. | Eleven ger exempel på hur medborgare kan påverka samhället. |
| Organisationer och initiativ för samhällsengagemang. | Eleven kan beskriva hur olika grupper engagerar sig i samhällsfrågor. |
(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7)

### v. 4 – v. 5
#### v. 4 – Påverkan och engagemang i politiken (22/1-28/1)
– Lektion 9 – Introduktion till civilsamhället och påverkansarbete.
– Lektion 10 – Fallstudier av olika organisationer.
#### v. 5 – Aktivt medborgarskap (29/1-4/2)
– Lektion 11 – Seminarie kring aktivt medborgarskap.
– Lektion 12 – Reflexion och sammanfattning av kursinnehållet.

## 4. Avslutning och reflektion
Den avslutande delen av kursen syftar till att eleverna ska reflektera över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa sin kunskap i vardagen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|———————|
| Reflektion över egna värderingar och syn på samhällsfrågor. | Eleven reflekterar över sina egna värderingar i relation till samhällsfrågor. |
| Utvärdering av kursens innehåll. | Eleven kan beskriva sina lärdomar och ge exempel. |
(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7)

### v. 6
#### v. 6 – Sammanfattning och utvärdering (5/2-11/2)
– Lektion 13 – Sammanställning och diskussion av lärdomar.
– Lektion 14 – Utvärdering av kursen.

### Uppföljning
Du kan nu ge mig nya instruktioner.
Skriv eller uppge ett av nedanstående alternativ, så sätter Allgot igång. Du kan även kopiera planeringen och klistra in i ett annat verktyg, så utgår Allgot från det och skapar exempelvis ett prov eller en lektionsplanering.
– **Dokument**. Allgot skapar en Word-fil med planeringen åt dig.
– **Fortsätt**. Allgot tar fram en ny planering som inleds när ovanstående är klar.
– **Utveckla**. Allgot reviderar planeringen och lägger till mer information.


Modern Tillbaka-knapp