Veckoplanering
Årskurs: årskurs 9
Ämne: Hem och konsumentkunskap
Tema: Måltidens betydelse och jämställdhet i hemmet
Denna planering syftar till att ge eleverna kunskap om måltidens sociala och kulturella betydelse, samt att diskutera och analysera arbetsfördelningen i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
1. Måltidens betydelse för gemenskap och samvaro
Undervisningen under dessa veckor syftar till att fokusera på hur måltider kan fungera som en plattform för gemenskap och social samvaro. Eleverna kommer att utforska olika mattraditioner och vad dessa betyder för kulturell identitet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Måltidens betydelse som social och kulturell händelse | Eleven kan beskriva enkla skillnader och likheter mellan olika mattraditioner. |
(Lgr 22, Hem och konsumentkunskap, åk. 7-9)
v. 2 – Introduktion till måltidens betydelse (8/1-14/1)
– Lektion 1 – Introduktion till måltidens betydelse och gemenskap.
– Diskutera kulturella skillnader i måltider.
v. 3 – Mattraditioner och kulturell identitet (15/1-21/1)
– Lektion 2 – Utforska olika mattraditioner och deras betydelse.
– Eleverna delar med sig av familjens mattraditioner.
v. 4 – Måltiden som social händelse (22/1-28/1)
– Lektion 3 – Praktiska övningar kring planering av gemensamma måltider.
– Skapa en meny för en måltid inspirerad av olika traditioner.
2. Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv
Denna sektion kommer att fokusera på att analysera hur arbetsfördelningen i hemmet ser ut och hur den kan påverkas av könsnormer och jämlikhetsprinciper.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Arbetsfördelning och roller i hemmet | Eleven kan ge exempel på fördelning av arbetsuppgifter och diskutera deras påverkan. |
(Lgr 22, Hem och konsumentkunskap, åk. 7-9)
v. 5 – Jämställdhet i hemmet och arbetsfördelning (29/1-4/2)
– Lektion 4 – Diskussion om arbetsuppgifter i hemmet och jämställdhet.
– Eleverna reflekterar över sin egen familjs arbetsfördelning.
v. 6 – Skapa en plan för jämställd fördelning av arbetsuppgifter (5/2-11/2)
– Lektion 5 – Skapa en plan för hur arbetsuppgifter kan fördelas mer jämställt.
– Grupparbete där eleverna presenterar sina tankar kring jämställdhet i hemmet.