Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Introduktion till “Alla går iväg”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Lässtrategier: att söka information i text och att formulera frågor. | Eleven kan urskilja och återge huvuddrag i berättande text. |
Berättande Texter: att läsa skönlitteratur. | Eleven kan med viss säkerhet delta i samtal om texters handling och budskap. |
Skrivande: att skriva texter med anpassning till mottagare och syfte. | Eleven kan skriva enkla texter med en viss struktur. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning till boken (10 min)
- Presentera boken “Alla går iväg” för eleverna.
- Berätta att ni kommer att läsa ur boken tillsammans.
- Diskutera kortfattat vad boken handlar om.
2. H högt läsande (20 min)
- Läs första kapitlet högt i klassen.
- Be eleverna att lyssna noga och fundera kring vad som händer.
3. Diskussionsfrågor (10 min)
- Diskutera med klassen:
- Vad tyckte ni om karaktärerna?
- Vad tror ni kommer hända härnäst?
4. Avslutning (10 min)
- Sammanfatta lektionen.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela sina tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Bokens handling: Introduktion till berättelsen och karaktärerna.
- Lyssna aktivt: Träna på att vara uppmärksam och ställa frågor.
- Diskutera: Lär sig uttrycka sina egna tankar och känslor om texten.
- Delta i samtal: Utveckla sin förmåga att delta i gemensamma diskussioner.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berättelse | En berättelse är en skriftlig eller muntlig redogörelse för en händelse. | Kommer från medeltidslatin. |
Karaktär | En person i en berättelse som har sina egna egenskaper och egenskaper. | Grekiska: “karakter”. |
Vänskap | Relation mellan vänner, präglad av tillit och stöd. | Svenska: “vän” + “-skap”. |
Identitet | Vem man är; hur man uppfattar sig själv och sin plats i världen. | Latin: “identitas”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är det viktigaste med vänskap, tycker ni?
- B. Hur kan vi visa våra känslor för våra vänner?
- C. Vilka likheter finns det mellan er själva och karaktärerna i boken?
Aktivitet
Efter läsningen kan eleverna få rita ett bild av vilket avsnitt från boken som de gillade mest och skriva en mening om varför de valde just det avsnittet. Denna aktivitet uppmuntrar kreativt tänkande och ger en möjlighet att uttrycka sig visuellt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de tre huvudkaraktererna i boken? | |
Vad handlar första kapitlet om? | |
Hur känns huvudpersonen i boken? | |
Vad tycker du om boken så här långt? | |
Kan du beskriva en vänskap som betyder mycket för dig? | |
Vad ser du fram emot i nästa kapitel? | |
Har du någon fråga om texten vi läst? | |
Vad skulle du vilja veta om författaren? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflektion om ett avsnitt i boken som fångade deras intresse, max en halv A4-sida.
Citat
”Det är värt att kämpa för sin vänskap.” – Författaren, Håkan Nesser, 1995. Det här citatet knyter an till lektionen genom att visa hur viktigt det är att värna om sina vänner och kämpa för de relationer som betyder något.