Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 5

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Lag och rätt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om lagar och regler, deras betydelse i samhället och konsekvenserna av att bryta mot dessa. Provets mål är att eleverna ska kunna reflektera över varför lagar finns och vilka skillnader som finns mellan olika lagar och regler.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska kunna känna till och förstå varför vi har lagar och regler samt vilka skillnader som finns.Eleven kan redogöra för varför vi har lagar och regler.

Källa: (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Varför har vi lagar i samhället?
    • a) För att alla ska kunna göra som de vill
    • b) För att skydda människor och egendom
    • c) För att skapa kaos
  2. Vilket av följande är en skillnad mellan lagar och regler?
    • a) Lagar gäller för alla, regler gäller för vissa
    • b) Regler har inga konsekvenser, lagar har det
    • c) Lagar är alltid skriftliga, regler är alltid muntliga
  3. Vad händer om man bryter mot en lag?
    • a) Man får en belöning
    • b) Man kan få ett straff eller böter
    • c) Ingenting, det är bara en rekommendation
  4. Vilket av följande är en lag?
    • a) En skolregel
    • b) Trafiklagen
    • c) En rekommendation från en lärare
  5. Vilka är de tre huvudtyperna av lagar?
    • a) Brottsliga, civilrättsliga, och administrativa
    • b) Familjerättsliga, företagsekonomiska, och miljölagar
    • c) Skolregler, arbetsplatsregler, och hemregler
  6. Vad är syftet med straff i lagstiftningen?
    • a) Att hämnas
    • b) Att avskräcka och rehabilitera
    • c) Att belöna
  7. Vilken myndighet ansvarar för att upprätthålla lagar i Sverige?
    • a) Migrationsverket
    • b) Polisen
    • c) Skolverket
  8. Vad är en regel?
    • a) Ett förbud som gäller alla
    • b) En riktlinje för hur vi bör bete oss i vissa situationer
    • c) En lag som gäller i ett annat land
  9. Vad kan vara en konsekvens av att bryta mot skolregler?
    • a) Att få extra lektioner
    • b) Att bli avstängd från skolan
    • c) Att få en belöning
  10. Vilket av följande är en skillnad mellan en lag och en regel?
    • a) Lagar är alltid svårare att följa
    • b) Lagar är mer allmänna än regler
    • c) Regler kan inte påverkas av lagar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
LagEn rekommendationEn skrivelse från skolanEn regel som gäller för alla
RegelNågot som alla ska följaEn frivillig riktlinjeEn lag som inte är viktig
BrottEn olaglig handlingEn rekommendationEn laglig handling
StraffEn belöningKonsekvens för brottEn förmildring av lag
DomstolEn plats för lärandeEn plats där lagar tolkasEn plats för nöjen
OskyldigEn som har begått brottEn som inte är bevisad skyldigEn som alltid ljuger
ÅtalAtt försvara sigAtt ställa någon inför rättaAtt be om hjälp
MyndighetEn person som gör felEn institution med maktEn plats för arbete
RättssäkerhetSkydd för medborgareEn typ av lagEn rekommendation
BevisNågot som styrker en teoriNågot som är osannoliktNågot som är irrelevant

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över varför lagar finns i vårt samhälle. Vilka värden tror du att lagarna skyddar? Ge exempel.
  2. Diskutera skillnaderna mellan lagar och regler. Varför är det viktigt att känna till dessa skillnader?
  3. Tänk på en situation där någon har brutit mot en lag. Vad tycker du bör hända med den personen och varför?
  4. Hur påverkar lagar och regler vårt dagliga liv? Ge exempel på hur du följer lagar och regler i din vardag.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17
D50%28
C70%39
B80%45
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna