Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska
Tema: Koppling till litteratur och aktuella händelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Diskussioner kring aktuella samhällsfrågor och deras betydelse. – Litteraturens roll i att spegla och påverka samhälle och individ. – Att läsa och diskutera texter. |
– Eleven deltar i diskussioner och ger exempel på hur litteratur speglar samhällsfrågor. – Eleven kan formulera egna tankar om textens innehåll och budskap. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till boken och händelsen (10 min)
- Presentera boken som är kopplad till Instagramupploppet och dess tema.
- Förklara varför boken är relevant för diskussionen om upploppet.
- Ställ frågan: Hur kan litteratur spegla verkliga händelser?
- Ge exempel från boken och upploppet.
- Diskussion i par (15 min)
- Låt eleverna diskutera i par om hur de tror att boken behandlar upploppet.
- Be dem fundera på både karaktärer och teman.
- Diskutera också hur samhället påverkas av sådana händelser.
- Samla sedan elevernas tankar i helklass.
- Reflekterande skrivning (15 min)
- Be eleverna skriva en kort reflektion om hur de ser kopplingen mellan boken och upplevelsen av upploppet.
- Ge dem exempel på frågor att tänka på, t.ex.: Hur skulle karaktärerna agera i en sådan situation?
- Be dem notera specifika händelser från boken och koppla dem till sina egna tankar.
- Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen med att diskutera de reflektioner som kommit fram.
- Fråga eleverna hur de tror att litteratur kan hjälpa oss att förstå samtiden.
- Avsluta med att be dem tänka på hur de kan använda litteratur för att ställa kritiska frågor om samhället.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Instagramupploppet 2012. Detta var en händelse som engenderade starka känslor och motreaktioner i samhället. Eleverna lär sig om dess bakgrund och konsekvenser.
- Litterär analys. Eleverna får lära sig att analysera hur litteratur speglar verkligheten och samhällsfrågor, samt hur författare kan förmedla budskap genom sina texter.
- Diskussionsteknik. Eleverna övar på att uttrycka sina tankar och idéer strukturerat, samt lyssna och bemöta andras åsikter.
- Samhällsdebatt. Genom att diskutera aktuella händelser kopplade till samhällsfrågor får eleverna en förståelse för vikten av att delta i samhällsdebatten.
- Kopplingar mellan litteratur och verklighet. Återkommande teman och frågeställningar i litteraturen kan hjälpa elever att förstå komplexa samhällsfrågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Upplopp | En plötslig och ofta våldsam demonstration eller uppvisning av missnöje. | Från svenska ordet “plopp” (att explodera). |
Samhälle | Ett ord som beskriver en gemenskap av människor som lever tillsammans. | Kommer från latinets “societas”. |
Litteratur | Skriftlig konst, såsom romaner och poesi, som ofta har djupt innehåll. | Från latinets “literatura”. |
Debatt | Offentlig diskussion där olika åsikter framförs. | Från franska “débatte”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att upploppet 2012 påverkade debatten i samhället? Skapa kopplingar mellan media och litteratur i er diskussion.
- B. Vilka roller tror ni att individer spelar i stora samhällsförändringar? Kan ni ge exempel från boken ni läser?
- C. Hur ser ni på ansvaret för att motverka våld i samhället? Kan litteratur hjälpa i detta arbete?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och tilldelas en specifik karaktär från boken. Varje grupp ska diskutera hur deras karaktär skulle agera i en situation liknande Instagramupploppet utifrån vad de känner till om händelsen. De ska sedan förbereda en kort presentation av sina tankar och insikter, och också vad de tror att karaktären skulle ha lärt sig av det.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar boken som ni läser om? | … |
2. Vad var Instagramupploppet? | … |
3. Hur relaterar upploppet till boken? | … |
4. Vilka känslor väcker boken hos er? | … |
5. Vad tycker ni om författarens perspektiv? | … |
6. Vad vill ni veta mer om? | … |
7. Vilka samhällsfrågor tar boken upp? | … |
8. Hur kan ni koppla berättelser till verkligheten? | … |
Hemuppgift
Eleverna ska läsa ett kapitel ur boken som handlar om ett specifikt perspektiv på upploppet, och sedan skriva en kort analys (1-2 A4-sidor) där de beskriver hur de ser på likheterna och skillnaderna mellan boken och det verkliga händelsen. De ska också reflektera över vilken påverkan sådana händelser kan ha på samhället.
Citat
“Vi lär av historien att vi lär oss ingenting av historien.” – Georg Wilhelm Friedrich Hegel (177-1831). Detta citat kan belysa vikten av att förstå och analysera tidigare händelser för att bättre kunna hantera framtiden och vitaliserar diskussionen om hur litteratur kan hjälpa oss att förstå samhället.