Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Film- och bokanalys. [Åk. 7]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska
Tema: Film- och bokanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för att utveckla sin förståelse för språk och berättande, samt att formulera egna tankar kring lästa texter. Eleven kan samtala om och reflektera över innehållet i litterära och andra texter, och kan ge uttryck för egna perspektiv och känslor.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion av bok eller film (10 min)
    • Presentera handling och teman i den utvalda julfilmen eller boken.
    • Diskutera förväntningar och upplevelser kring julberättelser.
    • Klargör syftet med dagens lektion.
  2. Gemensam läsning eller visning (20 min)
    • Använd tid för att läsa kapitel ur boken eller visa ett avsnitt av filmen.
    • Pausa efter viktiga scener för att samtala om känslor och tankar.
  3. Reflektion och analys (15 min)
    • Ställ frågor kring karaktärernas utveckling, teman och budskap.
    • Diskutera hur filmen eller boken framkallar julkänslor.
  4. Skrivuppgift (5 min)
    • Eleverna får till uppgift att skriva en reflektion kring vad de gillade eller inte gillade samt varför.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Julberättelsens teman: Känslor av gemenskap, tradition och nostalgi.
  • Berättartekniker: Beskrivning av karaktärer och miljöer, och hur dessa påverkar berättelsens stämning.
  • Karaktärsanalys: Identifiera och beskriva huvudkaraktärer, deras motivationer och relationer.
  • Språkets uttryck: Hur ordval och stil påverkar läsarens/åskådarens upplevelse.
  • Reflektionsförmåga: Utveckla förmågan att uttrycka egna tankar kring litteratur och film.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Tema Huvudidén eller ämnet i en berättelse. Grekiska “thēma” – “placera”.
Karaktär En person eller figur i en berättelse. Grekiska “charaktēr” – “prägel”.
Berättarteknik Metoder för att skapa och strukturera en berättelse. Franska “art” – “konst”.
Reflektion Att tänka igenom och analysera sina tankar och känslor. Latin “reflectere” – “att vända tillbaka”.
Stämning Den känsla som förmedlas i en text eller film. Tyska “Stimmung” – “låt eller humör”.

Diskussionsfrågor

  1. A. Vad betyder jul för dig personligen, och hur reflekteras det i berättelsen du har läst eller sett?
  2. B. Hur tror du att faktorer som kultur och tradition påverkar sättet vi upplever jul?
  3. C. Kan en film eller bok om jul även förmedla svåra känslor? Ge exempel från det ni har sett eller läst.

Aktivitet

Eleverna ska i par diskutera sina reflektioner från filmen eller boken och sedan gemensamt skriva en kort text om vad de tyckte. De uppmanas att tänka på struktur och klarhet i sina texter. Efter diskussionen ska de framföra sina tankar i klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar berättelsen om?
Vilka är huvudkaraktärerna?
Vilka teman framträder?
Hur kändes det att läsa eller se berättelsen?
Nämn en scen som du tyckte var viktig.
Vad skulle du ha gjort annorlunda?
Hur påverkar julkänslor berättelsen?
Vilken lärdom tar du med dig?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text (minst två A4-sidor) där de analyserar och diskuterar ett centralt tema eller budskap i den julbok eller julfilm de valt att läsa eller se. De ska använda konkreta exempel från verket för att styrka sina åsikter.

Citat

”Det handlar inte om vad du får, utan vad du ger.” – Kevin Kruse, 2013. Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa vikten av att ge och dela med sig av sin tid och sitt engagemang under julen, vilket ofta är ett centralt tema i många julberättelser.


Modern Tillbaka-knapp