Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Religion – Kristendom och islam, likheter och skillnader

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Religion
Tema: Kristendom och islam, likheter och skillnader

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av och förmåga att jämföra kristendomen och islam, samt att identifiera och resonera kring likheter och skillnader mellan de två religionerna.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Jämföra och analysera centrala tankegångar, symboler och riter inom religionerna, samt deras betydelse för människors liv.

Kunskapskrav

  • Konkretisera och återge centrala tankegångar och begrepp inom religionerna.
  • Jämföra och analysera likheter och skillnader mellan religionerna.
  • Reflektera över och diskutera betydelsen av religioner för individ och samhälle.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande texter är helig inom kristendomen?
    A) Hadith
    B) Tora
    C) Bibeln
    D) Koranen
  2. Vad kallas den muslimska trosbekännelsen?
    A) Shahada
    B) Sura
    C) Zakat
    D) Salat
  3. Vilket av följande är en central del av den kristna gudstjänsten?
    A) Rak’ah
    B) Mässa
    C) Salat
    D) Parshah
  4. I vilken stad föddes Muhammed?
    A) Mekka
    B) Medina
    C) Jerusalem
    D) Kairo
  5. Vilken av följande skulle man kunna kalla en likhet mellan kristendom och islam?
    A) Tro på flera gudar
    B) Tro på reinkarnation
    C) Monoteism
    D) Avsky mot hednisk tro
  6. Vad kallas den judiska lagen som även påverkar kristendom?
    A) Koranen
    B) Tora
    C) Sunnah
    D) Bibeln
  7. I vilken av följande riter deltar muslimer?
    A) Dop
    B) Fard
    C) Bröllop
    D) Kröning
  8. Vilken symbol är ofta förknippad med kristendomen?
    A) Korset
    B) Halvmånen
    C) Lotusblomman
    D) Davidsstjärnan
  9. Vilket av följande är en av de fem pelarna inom islam?
    A) Nattvarden
    B) Dopet
    C) Högtiden Ramadan
    D) Zakat
  10. Vem betraktas som Jesus av kristna?
    A) Profet
    B) Frälsare
    C) Apostel
    D) Martyr
  11. Vilket av följande begrepp beskriver skillnaden i synen på Jesus mellan islam och kristendom?
    A) Avlägsen
    B) Gudomlig
    C) Profet
    D) Guds son
  12. Vad kallas den heliga berättelsen om Jesus födelse?
    A) Koranen
    B) Hadith
    C) Natus historia
    D) Evangelierna
  13. När firar muslimer Eid al-Fitr?
    A) I juni
    B) I september
    C) Efter Ramadan
    D) I december
  14. Vilka skriftliga texter anses vara inspiration för islams traditioner?
    A) Evangelierna
    B) Hadith
    C) Psalmer
    D) Talmud
  15. Vad kallas det heliga kriget inom islam, som ibland missförstås?
    A) Halal
    B) Jihad
    C) Zakat
    D) Ummah

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur synen på Gud skiljer sig mellan kristendom och islam.
    Syftet är att förstå och förklara de grundläggande skillnaderna i gudsbild mellan religionerna.
  2. Jämför och analysera hur ritualer i kristendomen och islam skiljer sig, och vad dessa ritualer betyder för troende.
    Här ges möjlighet att visa djupare förståelse för ritualernas funktion i religionerna.
  3. Reflektera över hur heliga skrifter påverkar troende inom de två religionerna.
    Denna fråga låter eleverna utforska de heliga texternas roll och betydelse i de troendes liv.
  4. Undersök hur synen på livet efter döden skiljer sig mellan de två religionerna.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt om livsåskådningar och konsekvenser av dessa.
  5. Analysera hur historiska händelser har påverkat relationerna mellan kristna och muslimer under historien.
    Frågan syftar till att ge förståelse för religionernas historiska kontext och interaktioner.
  6. Diskutera vilken roll gemenskap och samhörighet spelar i både kristendom och islam.
    Här får eleverna reflektera över sociokulturella aspekter av religion och hur de påverkar individers liv.
  7. Jämför de moraliska och etiska riktlinjerna i kristendomen och islam.
    Denna fråga öppnar upp för djupgående jämförelser och reflektioner kring etik och moral.
  8. Analysera vikten av bön och tillbedjan i båda religionerna.
    Syftet är att få elever att förstå och fördjupa sig i hur dessa handlingar formar trosupplevelsen.

Bedömning

Provet är bedömt på totalt 40 poäng.

Faktafrågor: 15 frågor x 1 poäng = 15 poäng

Resonerande frågor: 8 frågor x 5 poäng = 40 poäng

Poängkrav:

  • E: Minst 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp
×