Veckoplanering
Årskurs: 4
Ämne: Naturkunskap
Tema: Värme och väder
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppen värme och väder, hur dessa fenomen påverkar vår miljö och de olika processer som hör till väder och klimat. Genom praktiska aktiviteter och observationer får eleverna möjlighet att utforska dessa teman.
1. Väder i våra liv och dess påverkan
Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att eleverna ska förstå vad väder är, vilka olika vädertyper som finns och hur dessa påverkar våra liv. Genom observationer och diskussioner kommer eleverna att lära sig att använda väderleksrapporter och vädret i sin vardag.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Väder, klimat och deras betydelse för natur och människa. | Eleven kan redogöra för vad väder innebär. |
*(Lgr 22, Naturkunskap, åk. 4)*
Veckor
v. 1 – Introduktion till väder och klimat (1/1-7/1)
– Lektion 1 – Vad är väder? Introduktion och diskussion.
– Lektion 2 – Olika vädertyper (sol, regn, snö).
v. 2 – Vädersystem och observationer (8/1-14/1)
– Lektion 3 – Att läsa och förstå väderleksrapporter.
– Lektion 4 – Praktisk väderobservation utomhus.
v. 3 – Väder och klimatets påverkan på människor (15/1-21/1)
– Lektion 5 – Diskussion om hur vädret påverkar våra aktiviteter.
– Lektion 6 – Skapa en egen väderstation och dokumentera.
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen