Veckoplanering

Årskurs: 5
Ämne: Naturkunskap
Tema: Människokroppen och hälsosamma levnadsvanor
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för människokroppens uppbyggnad och funktioner samt hur människor kan upprätthålla sin hälsa genom medvetna livsstilsval.

1. Utforskning av människokroppen och hälsosamma levnadsvanor

Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska förstå hur människokroppen fungerar och vad som krävs för att hålla kroppen frisk. Vi kommer att diskutera hur kost, motion, och psykisk hälsa bidrar till ett god livskvalitet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Människokroppens uppbyggnad och funktioner samt hur hälsa påverkas av kost, motion och livsstil.Eleven kan beskriva hur olika livsstilsval påverkar människokroppens funktioner och hälsa.

*Kursplan för Lgr 22, Naturkunskap åk. 4-6*

v. 2 – Introduktion till människokroppens uppbyggnad och hälsosamma vanor (8/1-14/1)

– **Lektion 1:** Introduktion till människokroppens grundläggande struktur och de olika inslagen i en hälsosam livsstil. Eleverna kommer att skapa en “hälsosam livsstilsplan” för sig själva.
– **Lektion 2:** Genomgång av muskel- och skelettsystemet med fokus på vikten av fysisk aktivitet för att hålla muskler och skelett friska. Praktiska övningar där eleverna får känna på musklernas funktioner.
– [Temadag] – Kroppens dag (12/1).

v. 3 – Cirkulationssystemet och dess påverkan av hälsoval (15/1-21/1)

– **Lektion 3:** Eleverna lär sig om blodomloppets uppbyggnad och hur fysisk aktivitet stärker hjärtat. Diskussion kring hur kost påverkar blodets sammansättning.
– **Lektion 4:** Vi diskuterar hur ett hjärtvänligt kostval kan ha positiv effekt på cirkulationssystemet och hur motion bidrar till välmående.
– [Röd dag] – Trettondedag jul (6/1).

v. 4 – Andningssystemet och hälsosamma vanor (22/1-28/1)

– **Lektion 5:** Hur vi andas och syrets betydelse för kroppen. Eleverna får experimentera med andningsövningar som bidrar till avkoppling och minskad stress.
– **Lektion 6:** Diskussion om hur rökning och miljöfaktorer påverkar lunghälsan. Genomföra en simulering av hur luftföroreningar påverkar lungorna.
– [Temadag] – Andningsdagen (24/1).

v. 5 – Matspjälkningssystemet och kostens betydelse för hälsa (29/1-4/2)

– **Lektion 7:** Genomgång av hur maten bearbetas i kroppen och hur olika livsmedel påverkar hälsan. Eleverna får skapa egna recept för att planera en näringsriktig måltid.
– **Lektion 8:** Eleverna lär sig om vikten av regelbundna måltider och hur man kan undvika processad mat. Diskussion om att äta för att må bra.
– [Temadag] – Kostens dag (31/1).

v. 6 – Nervsystemet och psykisk hälsa (5/2-11/2)

– **Lektion 9:** Genomgång av nervsystemets funktion och dess koppling till stress och avslappningstekniker. Praktiska övningar för att hantera stress genom mindfulness.
– **Lektion 10:** Diskussion om hur goda sociala relationer och aktiva intressen stimulerar det mentala välbefinnandet. Gör en lista på aktiviteter som gör eleverna glada.
– [Röd dag] – Alla hjärtans dag (14/2).

v. 7 – Sammanfattning och hälsoprojekt (12/2-18/2)

– **Lektion 11:** Eleverna reflekterar över vad de lärt sig om människokroppen och hälsosamma levnadsvanor. De arbetar i grupper för att skapa en affisch om en hälsosam livsstil.
– **Lektion 12:** Presentation av affischer och diskussion kring hur de kan tillämpa sina kunskaper för att förbättra sin egen hälsa.
– [Temadag] – Vetenskapsdagen (15/2).