Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska – Språkriktighet – Korrekta meningar

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: Språkriktighet – Korrekta meningar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att identifiera och skapa korrekta meningar på svenska. Provets fokus är på grammatik, meningsbyggnad och språklig variation för att säkerställa en god språkriktighet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Språkliga normer och konventioner i tal och skrift.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna:

  • använda korrekt grammatik, meningsbyggnad och språkliga normer i sin skriftliga och muntliga kommunikation.
  • känna igen och rätta till grammatiska och stilistiska fel i egna och andras texter.
  • anpassa språket efter mottagare och sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
    a) Jag har sett den filmen.
    b) Jag har såg den filmen.
    c) Jag såg den filmen.
    d) Film såg jag den.
  2. Vilken av följande alternativ är korrekt?
    a) Hon går till skolan igår.
    b) Hon gick till skolan igår.
    c) Hon går till skolan idag.
    d) Hon gå till skolan igår.
  3. Vilken mening är en korrekt fråga?
    a) Du har ätit frukost?
    b) Har du ätit frukost?
    c) Ätit du frukost?
    d) Frukost har du ätit?
  4. Välj den korrekta versionen av meningen:
    a) Många barn har lekt utomhus.
    b) Många barn lekte utomhus.
    c) Många barn leka utomhus.
    d) En massa barn leker utomhus.
  5. Vad är den korrekta formen av verbet i meningen: “Han _____ till skolan”?
    a) joggar
    b) joggade
    c) jogga
    d) joggade inte
  6. Vilken mening innehåller ett grammatiskt fel?
    a) De var inte här igår.
    b) Vi kommer att åka till havet.
    c) Hon visste vad hon skulle göra.
    d) Jag har inte sett filmen.
  7. Vad är korrekt avseende pluralformer?
    a) Ett barn, två barnen.
    b) En bil, flera bilar.
    c) En hund, flera hundar.
    d) En katt, mer katter.
  8. Vilket av dessa ord är en preposition?
    a) Springer
    b) Under
    c) Snygg
    d) Bok
  9. Välj den mening som är korrekt skriven:
    a) Hon är snäll och trevlig.
    b) Han dricker te eller kaffen.
    c) Var vänlig och håll tyst.
    d) De kommer att springa undan.
  10. Vilken av följande meningar är inte korrekt?
    a) Jag älskar att läsa böcker.
    b) Jag älskar läsa böcker.
    c) Hon gillade att ta promenader.
    d) De hade inte betalat för lunchen.
  11. I vilken mening används komparativ korrekt?
    a) Jag är snabbare än dig.
    b) Jag är mer snabbt än dig.
    c) Jag är snabb än dig.
    d) Jag är hastigare än dig.
  12. Välj den rätta följden av ord:
    a) Jag ofta går till gymmet.
    b) Går jag till gymmet ofta.
    c) Jag går ofta till gymmet.
    d) Oftast går till gymmet jag.
  13. Välj den mening som är grammatiskt felaktig:
    a) Hon och jag ska gå till stranden.
    b) Du och hon är bästa vänner.
    c) Vi ska åka till staden.
    d) Våra hundar leker tillsammans.
  14. Vilket av följande använder korrekt passiv form?
    a) Jag skrev en bok.
    b) Boken skrevs av honom.
    c) Boken skriva av henne.
    d) Skrivs boken av honom.
  15. Välj den mening som är korrekt:
    a) De två lärare talade i gymnasiet.
    b) Lärarna sitter vid bordet.
    c) Vi har en ny lärare.
    d) Hon är läraren för klassen.

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför grammatiska regler är viktiga för språkriktighet.
    – Frågan syftar till att utvärdera studentens förmåga att reflektera över betydelsen av grammatik i kommunikationen.
  2. Ge exempel på hur språklig variation kan påverka hur ett budskap uppfattas.
    – Här får studenterna chansen att visa djup förståelse för språkets roll i olika sammanhang.
  3. Hur kan man medvetet arbeta för att förbättra sitt skriftliga språk?
    – Denna fråga uppmanar elever att tänka kritiskt kring personliga strategier för språkutveckling.
  4. Reflektera över skillnaden mellan talspråk och skriftspråk och ge exempel.
    – Genom denna fråga kan eleverna visa sin insikt om olika språkliga register.
  5. Hur kan skillnader i språkriktighet påverka en texts trovärdighet?
    – Här utmanas eleverna att tänka kritiskt kring språkets påverkan på auktoritet och trovärdighet.
  6. Analysera en text där språkriktighet brustit och diskutera dess inverkan.
    – Eleverna ges möjlighet att visa sin förmåga att bedöma och analysera språkliga konstruktioner.
  7. Diskutera hur kulturella faktorer kan påverka språkriktighet.
    – Denna fråga öppnar för diskussioner kring språkets komplexitet och dess relation till kultur.
  8. Hur kan man använda egna erfarenheter för att förbättra sin språkliga medvetenhet?
    – Eleverna får möjlighet att reflektera över personlig utveckling och dess koppling till språkriktighet.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng (totalt 15 poäng).

Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerat svar ger 2 poäng (totalt 16 poäng).

Betygskriterier:

  • E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp