# Veckoplanering
**Årskurs:** 2
**Ämne:** NO
**Tema:** Hälsa
Denna planering syftar till att ge en övergripande förståelse för viktiga aspekter av hälsa, med fokus på kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer. Eleverna kommer att få möjlighet att diskutera och reflektera över hur dessa faktorer påverkar deras välmående och livsstil.

## 1. Introduktion till kost och näringslära
Undervisningen syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för vad vi äter och varför det är viktigt. De kommer att lära sig om olika livsmedelsgrupper, hälsosamma matvanor samt betydelsen av att äta varierat.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————|—————————————————|
| Vad som är en hälsosam kost | Eleven kan redogöra för några grundläggande livsmedelsgrupper. |
| | (Lgr 22, NO, åk. 2) |

### v. 9 – Kostens betydelse (27/2-5/3)
– Lektion 1 – Introduktion till kost och näringslära.
– Lektion 2 – Diskussion om olika livsmedelsgrupper.

## 2. Betydelsen av sömn för vårt välmående
Undervisningen fokuserar på varför sömn är viktig för både kroppen och hjärnan, och hur sömn påverkar vår dagliga prestation och hälsa.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————|—————————————————|
| Hur sömn påverkar våra liv och vår hälsa | Eleven kan förklara varför sömn är viktigt för kroppen. |
| | (Lgr 22, NO, åk. 2) |

### v. 10 – Hur mycket ska vi sova? (6/3-12/3)
– Lektion 1 – Vad händer när vi sover?
– Lektion 2 – Sömnvanor: Hur mycket sömn behöver vi?

## 3. Hygien och dess påverkan på hälsan
Eleverna kommer att lära sig om vikten av god hygien och hur detta påverkar vår hälsa och välbefinnande.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————|—————————————————|
| Grundläggande hygienrutiner | Eleven kan berätta om vanliga hygienrutiner. |
| | (Lgr 22, NO, åk. 2) |

### v. 11 – Hygienrutiner i vardagen (13/3-19/3)
– Lektion 1 – Varför är hygien viktigt?
– Lektion 2 – Praktiska övningar: Tvätta händerna rätt.

## 4. Motion och fysiskt välbefinnande
Eleverna kommer att lära sig om betydelsen av motion och hur fysisk aktivitet påverkar vår hälsa.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————|—————————————————|
| Rörelse och fysisk aktivitet | Eleven kan berätta om fördelarna med fysisk aktivitet. |
| | (Lgr 22, NO, åk. 2) |

### v. 10 – Motionens roll i vardagen (6/3-12/3)
– Lektion 1 – Vad är motion och varför är det viktigt?
– Lektion 2 – Aktivitetsövningar: rörelse i klassrummet.

## 5. Sociala relationer och hälsa
Undervisningen handlar om hur våra relationer påverkar vår hälsa och välbefinnande.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————|—————————————————|
| Sociala relationer och deras betydelse | Eleven kan beskriva vad en bra vän är. |
| | (Lgr 22, NO, åk. 2) |

### v. 11 – Att bygga och vårda relationer (13/3-19/3)
– Lektion 1 – Vad gör en bra vän?
– Lektion 2 – Diskutera hur vi kan hjälpa varandra att må bra.

## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.