Prov. Samhällskunskap. Lågkonjunktur och det ekonomiska kretsloppet. [Åk. 9]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Lågkonjunktur och det ekonomiska kretsloppet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur lågkonjunkturer påverkar det ekonomiska kretsloppet, samt deras förmåga att analysera och resonera kring ekonomiska samband och effekter.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skillnader mellan hög- och lågkonjunktur och dess påverkan på samhällsekonomin. Eleven kan beskriva och ge exempel på hur lågkonjunktur påverkar det ekonomiska kretsloppet.

Källa: (Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär en lågkonjunktur?
    a) Ökad arbetslöshet
    b) Ökad konsumtion
    c) Hög inflation
  2. Vilket av följande är ett tecken på lågkonjunktur?
    a) Ökad produktion
    b) Minskad efterfrågan
    c) Högre räntor
  3. Hur påverkar lågkonjunktur företagens investeringar?
    a) Ökar dem
    b) Minskar dem
    c) Ingen påverkan
  4. Vilken av följande åtgärder kan en regering vidta under en lågkonjunktur?
    a) Höja skatterna
    b) Minska offentliga utgifter
    c) Öka investeringar
  5. Vad händer oftast med arbetslösheten under en lågkonjunktur?
    a) Den minskar
    b) Den ökar
    c) Den förblir oförändrad
  6. Vilken roll spelar centralbanken under en lågkonjunktur?
    a) Ökar räntorna
    b) Sänker räntorna
    c) Ingen roll
  7. Vad är en konsekvens av minskad konsumtion under en lågkonjunktur?
    a) Ökad produktion
    b) Ökad arbetslöshet
    c) Högre priser
  8. Hur kan lågkonjunktur påverka exporten?
    a) Ökar exporten
    b) Minskar exporten
    c) Ingen påverkan
  9. Vilket av följande påståenden är sant under en lågkonjunktur?
    a) Konsumtionen ökar
    b) Företag går i konkurs
    c) Både a och b
  10. Vad innebär “konjunkturcykel”?
    a) En cykel av hög och låg arbetslöshet
    b) En cykel av ekonomiska upp- och nedgångar
    c) En cykel av inflation och deflation
  11. Vad brukar en lågkonjunktur leda till i samhället?
    a) Mer investeringar
    b) Färre jobbmöjligheter
    c) Högre löner
  12. Vilken av följande grupper drabbas oftast hårdast under en lågkonjunktur?
    a) Höginkomsttagare
    b) Arbetslösa
    c) Studenter
  13. Hur påverkas statens intäkter av en lågkonjunktur?
    a) De ökar
    b) De minskar
    c) Ingen påverkan
  14. Vad innebär “stimulerande åtgärder” i en lågkonjunktur?
    a) Åtgärder för att minska efterfrågan
    b) Åtgärder för att öka efterfrågan
    c) Åtgärder för att höja skatter
  15. Vilken typ av politik brukar tillämpas för att bekämpa lågkonjunktur?
    a) Kontraktiv politik
    b) Expansiv politik
    c) Ingen politik

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp 1 2 3
Lågkonjunktur Ekonomisk uppgång Ekonomisk nedgång Stabil ekonomi
Inflation Ökning av priser Minskar priser Stabilisering av priser
Arbetslöshet Ingen sysselsättning Heltidsjobb Timanställning
Recession Tillväxtperiod Tidsbegränsad nedgång Djup ekonomisk kris
Statsskuld Lånat pengar av företag Offentliga skulder Privata lån
Räntepolitik Styrning av räntor Styrning av skatter Styrning av inflation
Konjunktur Ekonomisk cykel Stabilitet i ekonomin Arbetsmarknadsfrågor
Ekonomisk tillväxt Ökning av BNP Minskning av BNP Stabil BNP
Budgetöverskott Intäkter över utgifter Utgifter över intäkter Jämna utgifter och intäkter
Konjunkturcykel En cykel av upp- och nedgångar Stabil tillväxt En cykel av inflation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur en lågkonjunktur kan påverka hushållens ekonomi. Diskutera olika faktorer, som arbetslöshet, inkomst och konsumtion.
  2. Resonera kring hur staten kan använda finanspolitik för att motverka effekterna av en lågkonjunktur. Vilka åtgärder kan vidtas och vilka konsekvenser kan de få?
  3. Diskutera hur lågkonjunkturen påverkar företag. Vad händer med deras investeringar och anställningar, och hur kan detta påverka den ekonomiska återhämtningen?
  4. Reflektera över hur lågkonjunkturer kan påverka sociala faktorer i samhället, såsom utbildning och hälsa. Vilka långsiktiga effekter kan det få?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17
D 50% 28
C 70% 39
B 85% 47
A 90% 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp