Provkonstruktion

Årskurs: Grundskolan, Åk. 2

Ämne: Svenska

Tema: Läsa och analysera bilder

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera bilder i en bildberättelse. Eleverna ska kunna tolka vad bilderna visar och relatera dem till en berättelse eller ett ämne.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och förstå bilder i olika sammanhang.Eleven kan beskriva vad bilder i en berättelse handlar om.

Källa: (Lgr 22, Svenska, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad föreställer bilden?
    • a) En hund
    • b) En katt
    • c) En fågel
  2. Vad kännetecknar känslan i bilden?
    • a) Glädje
    • b) Sorg
    • c) Rädsla
  3. Vilken färg dominerar i bilden?
    • a) Blå
    • b) Grön
    • c) Röd
  4. Vad händer i bilden?
    • a) Någon sover
    • b) Någon springer
    • c) Någon äter
  5. Vem är huvudpersonen i bilden?
    • a) En vuxen
    • b) Ett barn
    • c) Ett djur
  6. Var utspelar sig bilden?
    • a) I skolan
    • b) I skogen
    • c) Hemma
  7. Vad gör personerna i bilden?
    • a) De pratar
    • b) De bråkar
    • c) De leker
  8. Vilken tid på dagen är det i bilden?
    • a) Morgon
    • b) Eftermiddag
    • c) Natt
  9. Vad är temat i bilden?
    • a) Vänskap
    • b) Rivalitet
    • c) Familj
  10. Vad kan vi lära oss av bilden?
    • a) Att vara snäll
    • b) Att vara tyst
    • c) Att vara snabb
  11. Hur känner sig personen i bilden?
    • a) Ledsen
    • b) Glad
    • c) Arg
  12. Vilket djur syns i bilden?
    • a) Katt
    • b) Hund
    • c) Kanin
  13. Vad har personerna på sig?
    • a) Kläder
    • b) Uniformer
    • c) Pyjamas
  14. Vad ser vi i bakgrunden?
    • a) Bilar
    • b) Träd
    • c) Hus
  15. Vad kan vi tänka oss att hända efter bilden?
    • a) Någon reser sig
    • b) Någon går hem
    • c) Någon skrattar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
BildEn målningEn textEn ljudbok
BerättelseEn historiaEn sångEn film
KänslaEn åsiktEn emotionEn handling
FärgEn nyansEn luktEn smak
PersonEn karaktärEtt djurEn plats
TemaEtt ämneEn färgEn känsla
AnalysEn bedömningEn åsiktEn handling
MiljöEn platsEn personEn känsla
HuvudpersonDen viktigasteEn birollEn staty
HandlingVad som händerVar det skerVem som gör det

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv vad du ser i bilden och hur det gör att du känner. Ge exempel på känslor som kan kopplas till bilden.
  2. Tänk på en liknande bild du har sett. Hur skiljer sig de två bilderna åt? Förklara dina tankar.
  3. Vad tror du att bilden vill berätta? Diskutera vad du tror är syftet med bilden.
  4. Hur påverkar färgerna i bilden din känsla? Beskriv hur olika färger kan förändra hur en bild uppfattas.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (% och antal poäng)
EMinst 30 % (16-17 poäng)
DMinst 50 % (27-28 poäng)
CMinst 65 % (36-37 poäng)
BMinst 80 % (45-46 poäng)
AMinst 90 % (50-55 poäng)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna