Planering. Geografi. Krafter som formar landskapet. v. 9 – v. 13. [Åk. 7]

Veckoplanering

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Krafter som formar landskapet

Denna planering fokuserar på naturgeografi och syftar till att ge eleverna en förståelse för de krafter som formar vår planet, både naturliga och mänskliga. Under perioden kommer vi att utforska endogena och exogena processer samt hur människan påverkar jorden.

1. Introduktion till krafter som formar landskapet

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för de olika processerna som påverkar landskapet. Fokus ligger på att identifiera och beskriva endogena och exogena krafter samt koppla dessa till sårbara platser.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jordens inre och yttre krafter och deras påverkan på landskapet Eleven kan ge exempel på hur olika processer formar landskapet.

(Kursplan för Lgr22, Geografi 7-9)

v. 9 – Inledning: Krafter som formar vårt landskap (27/2 – 5/3)
  • Lektion 1 – Genomgång av kursens ämnesinnehåll och syfte.
  • Lektion 2 – Introduktion till endogena processer.
  • Lektion 3 – Endogena processer: Vulkaner och jordbävningar.
  • Lektion 4 – Diskussion om hur dessa processer påverkar landskapet.
v. 10 – Exogena processer och deras effekter (6/3 – 12/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till exogena processer.
  • Lektion 2 – Erosion och sedimentation: Vad är det?
  • Lektion 3 – Människans påverkan på exogena processer.
  • Lektion 4 – Praktisk övning: Analysera ett lokalt landskap.
v. 11 – Sårbara platser och geologiska kretsloppet (13/3 – 19/3)
  • Lektion 1 – Identifiera sårbara platser i vårt närområde.
  • Lektion 2 – Vad är det geologiska kretsloppet?
  • Lektion 3 – Samband mellan sårbara platser och geologiska processer.
  • Lektion 4 – Gruppdiskussion: Hur kan vi skydda sårbara platser?
v. 12 – Människan och miljöpåverkan (20/3 – 26/3)
  • Lektion 1 – Vad innebär människans påverkan på jorden?
  • Lektion 2 – Fallstudie: Hur har städer påverkat landskapet?
  • Lektion 3 – Diskussion: hållbar utveckling och geografi.
  • Lektion 4 – Projektarbete: Presentera en sårbar plats.
v. 13 – Projektrapport och sammanfattning (27/3 – 2/4)
  • Lektion 1 – Eleverna presenterar sina projekt.
  • Lektion 2 – Reflektion över vad som har lärts.
  • Lektion 3 – Sammanfattning av de olika processerna.
  • Lektion 4 – Förberedelser inför kommande prov.

Under perioden finns det inga lov, röda dagar eller temadagar att beakta.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp