## Lektionsplanering
**Årskurs:** Årskurs 3
**Ämne:** Matematik
**Tema:** AREA
### Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| I åk 3 ska eleverna lära sig om area och omkrets av olika geometriska former. Eleverna får kännedom om hur man kan räkna ut area och omkrets på rektanglar och kvadrater. | Eleven kan med stöd räkna ut area och omkrets i enklare geometriska figurer. |
[Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]
### Lärarledda instruktioner
#### 1. Introduktion till AREA (10 min)
– Förklara vad area betyder för eleverna. Ge exempel på hur vi använder area i vardagen, exempelvis vid golv eller trädgårdsplanering.
– Visa bilder på olika former och diskutera var eleverna ser area i sina liv.
#### 2. Praktiskt exempel med rektanglar (15 min)
– Rita en rektangel på tavlan och ge eleverna måtten (t.ex. längd 4 cm, bredd 3 cm).
– Gå tillsammans igenom hur man räknar ut arean (längd × bredd) och låt eleverna följa med.
– Låt eleverna mäta och rita sin egen rektangel med mått på rutpapper.
#### 3. Gruppaktivitet (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper. Ge varje grupp en uppgift att rita och beräkna area för olika figurer (rektanglar och kvadrater).
– Be dem att diskutera sina resultat med varandra och jämföra arean av sina former.
#### 4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
– Samla klassen och låt varje grupp presentera sin figur och sina beräkningar.
– Sammanfatta lektionen genom att förtydliga varför area är viktigt och hur de kan använda det i sitt liv.
### Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
– **Area:** Förståelse av vad area innebär.
– **Geometriska former:** Känna till och identifiera rektanglar och kvadrater.
– **Beräkningsformel:** Kunna använda formeln area = längd × bredd.
– **Mätning:** Mätning av längd och bredd för att räkna ut area.
– **Tillämpning:** Hur area används i vardagen.
### Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|———–|—————————————————————————————|——————————————–|
| Area | Det mått som visar hur stor yta en geometrisk figur har. | Kommer från latin “area” som betyder ‘öppen plats’. |
| Rektangel | En fyrkant med två par av parallella sidor. | Från latin “rectangulus” som betyder ‘rät vinkel’. |
| Kvadrat | En fyrkant där alla sidor är lika långa. | Från latin “quadratus” som betyder ‘fyrkantig’. |
| Mätning | Processen av att ta reda på längd eller storlek. | Från latin “metiri” som betyder ‘mäta’. |
| Geometri | Läran om former, storlek och egenskaper hos rum. | Från grekiska “geometria” som betyder ‘jordmätning’. |
### Diskussionsfrågor
A. Vad är skillnaden mellan area och omkrets?
B. Varför kan det vara viktigt att veta hur stort ett rum är i kvadratmeter?
C. Hur skulle vårt liv se ut utan kunskap om area?
### Aktivitet
Eleverna ska gå ut i klassrummet och mäta olika rektangulära och kvadratiska objekt (t.ex. bänkar, böcker) och räkna ut deras area genom att använda en linjal. De ska skriva ner sina mått och beräkningar i sina matematikböcker.
### Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|————————————————————-|————————————————–|
| Vad är area och hur räknar vi ut det? | Area är ytan av en figur. Beräknas med l × b. |
| Ge ett exempel på något i vardagen där vi använder area. | Till exempel, beräkna golvytan i ett rum. |
| Hur många kvadratcentimeter är det i 1 kvadratmeter? | 10,000 kvadratcentimeter. |
### Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att mäta ett rum i sitt hem (som sitt eget rum, köket, eller en annan plats) och rita en enkel skiss av rummet. Sedan ska de räkna ut area och skriva ner sina beräkningar.
### Citat
*”Matematik är inte ett ämne, utan en livets konst.”* – Unknown
Detta citat antyder om hur matematik är en viktig del av vårt liv, precis som förståelsen av area.
#### Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det. 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥 PPT – Skapar en PPT. ➡ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.