Prov. Gy. Naturkunskap 1 – Hållbar utveckling

Prov

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1
Tema: Hållbar utveckling

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av begreppet hållbar utveckling, dess komponenter samt dess betydelse för framtiden. Provets frågor är utformade för att testa både grundläggande kunskap och förmågan att resonera kring komplexa frågor inom hållbarhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets koppling till läroplanens centrala innehåll handlar om att:

  • diskutera begrepp om hållbar utveckling och ta ställning till olika handlingsalternativ, och dess konsekvenser.

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskraven genom att fokusera på att:

  • kan beskriva och ge exempel på centrala begrepp inom hållbar utveckling.
  • redogör för orsaker och konsekvenser av olika miljöfrågor.
  • använder kunskaper om hållbar utveckling i argumentation och värdering.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en definierande aspekt av hållbar utveckling?
    • a) Ökad ekonomisk tillväxt
    • b) Bevarande av naturresurser för framtida generationer
    • c) Kortvariga lösningar på miljöproblem
    • d) Eliminering av alla produktioner
  2. Vilken av dessa faktorer är mest direkt kopplad till klimatförändringar?
    • a) Vattenföroreningar
    • b) Avskogning
    • c) Utsläpp av växthusgaser
    • d) Oren luft
  3. Vad menas med “ekologiskt fotavtryck”?
    • a) Den mängd föroreningar som en individ producerar
    • b) Den mängd resurser som krävs för att stödja en persons livsstil
    • c) Måttet på biologisk mångfald i ett område
    • d) Antalet avfall en person producerar
  4. Vilket av följande är en förnybar energikälla?
    • a) Kol
    • b) Naturgas
    • c) Solenergi
    • d) Kärnkraft
  5. Vad är en konsekvens av överfiske?
    • a) Ökad fiskpopulation
    • b) Minskad biologisk mångfald
    • c) Stabil ekosystem
    • d) Förbättrad havsmiljö
  6. Rent vatten är viktigt för:
    • a) Ekonomisk tillväxt
    • b) Mänsklig hälsa och ekosystemets välbefinnande
    • c) Urbanisering
    • d) Tjänstesektorns utveckling
  7. Vilken åtgärd kan bäst bidra till att minska avfallet?
    • a) Öka produktionen
    • b) Återvinning av material
    • c) Öka importen av varor
    • d) Minska lagernivåer
  8. Vad är syftet med Agenda 2030?
    • a) Öka fattigdom
    • b) Minska ojämlikhet och främja hållbar utveckling
    • c) Införa striktare lagar
    • d) Fokus på ekonomisk tillväxt
  9. Vilken av följande handlingar bidrar inte till att motverka klimatförändringar?
    • a) Förbättra energieffektivitet
    • b) Öka beroendet av fossila bränslen
    • c) Använda offentlig transport
    • d) Odla organiskt
  10. Vad innebär begreppet “cirkulär ekonomi”?
    • a) Ökad avfall och förbrukning
    • b) Använda resurser på ett sätt som minimerar avfall
    • c) En typ av ekonomiskt system som förbjuder återvinning
    • d) Kortvariga produktionscykler
  11. Vilket av följande är en dominerande faktor i biologisk mångfald?
    • a) Urbanisering
    • b) Habitatförlust
    • c) Ökad livslängd
    • d) Sparsamhetsprincipen
  12. Vad är en naturlig resurs?
    • a) En avfallssorteringssystem
    • b) En resurs som tillhandahålls av naturen
    • c) En produktionsteknik
    • d) Ett ekonomiskt system
  13. Vilken av följande koncept främjar hållbarhet inom jordbruk?
    • a) Monokulturer
    • b) Permakultur
    • c) Intensivjordbruk
    • d) Bekämpningsmedel
  14. Vad påverkas av människans användning av fosfater?
    • a) Ökning av den globala temperaturen
    • b) Eutrofiering av vatten
    • c) Minskad biodiversitet
    • d) Förbättrad jordkvalitet
  15. En av följande är en indikator på hållbar utveckling. Vilken?
    • a) Tillgång till rent vatten
    • b) Högre bruttonationalprodukt
    • c) Ökad avfallshantering
    • d) Fler bilar i städer

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur förändringar i konsumtionsmönster kan bidra till hållbar utveckling.
    Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för hur individers val påverkar planetens framtid.
  2. Resonera kring vikten av biologisk mångfald för ekosystemens stabilitet.
    Eleverna ges möjlighet att förklara hur olika arter bidrar till ekosystemens funktion.
  3. Analysera hur energiomställningen kan påverka ekonomisk tillväxt och sysselsättning.
    Frågan syftar till att eleverna ska reflektera över balansen mellan miljö och ekonomi.
  4. Diskutera vilken roll teknologiska innovationer kommer att spela i framtida hållbarhetslösningar.
    Eleverna får möjlighet att visa kreativitet och analysförmåga.
  5. Resonera kring de etiska aspekterna av konsumtion och hållbarhet.
    Frågan uppmanar till djupare reflektion kring individens ansvar och moralisk påverkan.
  6. Analysera sambandet mellan globalisering och hållbar utveckling.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera komplexa relationer mellan ekonomi och miljö.
  7. Diskutera hur skolan kan bidra till en mer hållbar framtid.
    Frågan uppmuntrar till att tänka kreativt om förändringsprocesser i utbildningen.
  8. Resonera kring vikten av internationellt samarbete för att uppnå globala hållbarhetsmål.
    Eleverna ges chans att reflektera över hur länder kan arbeta ihop för att lösa globala problem.

Bedömning

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng.

Poängkrav:
E: 8 poäng (minimum 2 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp