Planering. Svenska 1. Skriva resonerande text. v. 9 – v. 12. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Skriva resonerande text

Denna planering syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva resonerande texter. Genom att analysera texters struktur och syfte, samt öva på att formulera egna resonemang, får eleverna möjlighet att fördjupa sina kunskaper i textproduktion.

1. Introduktion till resonerande texter och deras struktur

Undervisningen under dessa fyra veckor syftar till att ge eleverna en förståelse för vad en resonerande text är och hur den är uppbyggd. Eleverna kommer att få lära sig om argumentation, tes och stödjande argument, samt hur man bemöter motargument.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skriftlig produktion av olika texter, t.ex. resonerande texter. Eleven kan skriva en enklare resonerande text.

* (Gy 22, Svenska 1)

v. 9 – Introduktion av resonemangstekniker (27/2-5/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till resonerande texter och deras syfte.
  • Lektion 2 – Genomgång av struktur och modeller för resonerande texter.
  • Lektion 3 – Övningsuppgifter i att identifiera tes och argument.
v. 10 – Argumentationsanalys (6/3-12/3)
  • Lektion 1 – Analys av exempel på resonerande texter.
  • Lektion 2 – Diskussionsövningar kring argumentation och motargument.
  • Lektion 3 – Skriva skiss till egen resonerande text.
v. 11 – Skriva egen resonerande text (13/3-19/3)
  • Lektion 1 – Workshop: Skriva första utkast till resonerande text.
  • Lektion 2 – Kamratrespons och feedback på skisser.
  • Lektion 3 – Arbeta vidare med första utkast utifrån feedback.
v. 12 – Revision och presentation (20/3-26/3)
  • Lektion 1 – Revision och färdigställande av resonerande text.
  • Lektion 2 – Presentation av resonerande texter i grupper.
  • Lektion 3 – Reflektion och diskussion kring skrivarbetet.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.

Modern Tillbaka-knapp