Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Svenska. Berättelser. v. 9 – v. 11. [Åk. 1 – 3]

Veckoplanering

Årskurs: 2 Ämne: Svenska Tema: Berättelser
Denna planering syftar till att utveckla elevernas förmåga att skapa och berätta egna berättelser. Genom olika aktiviteter och övningar kommer eleverna att få möjlighet att använda sin fantasi och kreativitet.

1. Introduktion till berättelser och berättande tekniker

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till berättelser och olika berättartekniker. Eleverna kommer att få lyssna på sagor och sedan diskutera berättelsens struktur, karaktärer och miljö. De kommer att få öva på att skapa egna berättelser genom att använda sig av olika tekniker, såsom att planera en berättelse med hjälp av en berättelse- eller sagoskarta.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Berättande texter och deras strukturer Eleven kan framföra och återberätta en berättelse.

*(Lgr 22, Svenska, åk. 1-3)*

vecka 9 – Inledning på berättelser och sagor (27/2-5/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till berättelser och lyssna på en saga.
  • Lektion 2 – Diskussion om sagan och dess delar.
  • [Temadag] – Internationella kvinnodagen (8/3).
vecka 10 – Skapa egna berättelser (6/3-12/3)
  • Lektion 3 – Planera en egen berättelse med berättelsestruktur.
  • Lektion 4 – Skriva första utkastet till berättelsen.
vecka 11 – Berätta för varandra (13/3-19/3)
  • Lektion 5 – Presentation av egna berättelser med stöd av sagoskarta.
  • Lektion 6 – Reflektion och feedback på berättelserna.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.

Modern Tillbaka-knapp